Seks av ti gutter fullfører ikke videregående på normert tid

Guttene sliter med å fullføre videregående skole på tre år. Tall fra Utdanningsdepartementet viser at bare 49 prosent av landets gutter klarer å fullføre skolen på normert tid som er tre år. Guttene fra Hedmark er dårligst i landet.

Skuleklasse

Ferske tall fra Utdanningsdepartementet viser at svært mange gutter ikke klarer å fullføre videregående skole i løpet av tre år. – Skremmende tall, som vi må ta på alvor, mener pedagogikk-professor Thomas Nordahl.

Foto: Lise Åserud / Scanpix

De ferske tallene er fra det siste skoleåret, og gjelder avgangselever for skoleåret 2010–2011. De viser tydelig at norske gutter sliter på den videregående skolen.

– Det har noe med at vi i dag har en videregående skole som ikke klarer å møte disse elevene på en god nok måte. Samtidig som de har med for lite kunnskap og ferdigheter fra grunnskolen. Det gjør at de får store problemer, særlig i teorifag, sier professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark, Thomas Nordahl.

– Verre enn vi har trodd

 Forsker Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark

Forsker Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark.

Foto: Bjørn Opsahl / NRK

Han er bekymret over tallene som viser at bare 42 prosent av guttene i Hedmark klarer å fullføre videregående skole på tre år. I Oppland er tallet 47 prosent, mens på landsbasis klarer 49 prosent av guttene å fullføre videregående på tre år.

– Disse tallene er verre enn vi har trodd. Jeg synes det er vanskelig å forstå at så mange gutter har så store problemer i Hedmark.

Tallene bekymrer fylkessjefen for videregående opplæring i Hedmark, Tore Gregersen. Han tror det blant annet er sosiale grunner til at særlig hedmarksguttene taper.

– Vi er veldig opptatt av denne situasjonen. Vi vet gjennom forskning at foreldres utdanningsnivå er et avgjørende element for hvordan ungdommen gjør det. Og Hedmark har som kjent et lavt utdanningsnivå blant befolkningen, sier Gregersen.

– Dette er gutter som havner hos Nav

Også professor Thomas Nordahl er enig i at foreldrenes utdanningsbakgrunn er viktig. Men han mener i tillegg det er noe helt galt med dagens system.

– Vi må nok både se på reform 94 og på det kunnskapsløftet som vi har som skolereform nå. Vi må også se på hvordan grunnskolen forbereder elevene på den videregående opplæringen som de skal møte.

Men det finnes trøst i tallene fra Utdanningsdirektoratet. For både i Hedmark, Oppland og på landsbasis klarer cirka 65 prosent av jentene videregående skole på tre år. Men problemet er altså i første rekke et gutteproblem.

– Dette er veldig alvorlig fordi de elevene som ikke klarer videregående opplæring de får store problemer med å komme ut i arbeidsmarkedet. Mange av de guttene vi snakker om her vil gå rett fra 13 års skoleløp til tiltak i Nav, sier Nordahl.