Hopp til innhold

Frisørarving skaper mindre krøll i mattetimene

Nikita-arving Linda Sandåker er hentet inn for å inspirere elever ved Gjøvik videregående skole til å jobbe bedre med fagene.

Nikita-arving skaper skolemotivasjon

COACH: Linda Sandåker er arving til frisørkjeden Nikita, og jobber som Coach og kursleder for frisører i Nikita. Dette er første gangen hun besøker en videregående skole.

Foto: Monica Rikoll / NRK

I Norge er frafallet fra videregående skole høyt sammenlignet med mange andre land, og spesielt høyt innenfor yrkesfagene. Her dropper tre av ti elever ut av skolen før utdannelsen er fullført.

For å øke motivasjonen hos elevene som går design- og håndverk-linja på Gjøvik videregående skole hentet man derfor inn arving til frisør kjeden Nikita, Linda Sandåker, for å delta i undervisningen. Og responsen fra elevene er god:

– Det har vært utrolig lærerikt. Vi har fått høre at vi ikke burde bli styrt av andre og at vi skal ha våre egne meninger, fortelle Konny Selbakk fra Reinsvoll.

Hvorfor er det så viktig med motivasjon?

Elever på Gjøvik

MOTIVERENDE: – Ida Glæserud (17) fra Gjøvik, vil bli spa-terapeut, Maria Solbakken (22) fra Biri, vil bli frisør og Konny Sebakk (16) fra Reinsvoll, vil bli frisør.

Foto: Monica Rikoll / NRK

– Hvis vi ikke har motivasjon, orker vi heller ikke å gjøre vårt beste i fagene. Og det er veldig viktig at vi har motivasjon og hodet på rett plass i alle fag, sier Maria Solbakken fra Biri.

Jentene går første året på design- og håndverklinja på Gjøvik videregående skole, og som flertallet av elevene i klassen ønsker de å bli frisører.

- Ta ansvar for eget liv

Flere av elevene i klassen strevde med å følge med på undervisningen eller i det hele tatt fullføre skolen. Derfor ble Nikita-arving og inspirator Linda Sandåker spurt om hun kunne komme til Gjøvik for å skape motivasjon hos elevene.

– Da jeg fikk en telefon om jeg kunne bidra i dette prosjektet, så ville jeg veldig gjerne det. Vi har snakket om holdninger, motivasjon, at livet vårt er et resultat av innstillinger. Og det å ta ansvar for egen liv og egne gjerninger, i stedet for å skylde på andre, eller la andre få lov å ta det ansvaret som er vårt, sier Sandåker.

Prosjektet er en del av "Kreativt partnerskap", et prøveprosjekt i regi av Oppland fylkeskommune hvor en videregående skole henter inn en person fra kreative næringer, som skal inspirere lærere og elever til å bruke mer kreative metoder for å oppleve større mestring i fag som engelsk, matte og naturfag .

Kreative agenter skal hindre frafall

Praktisk matematikk

Realfagslærer Hildegunn Brøste underviser klassen i praktisk matematikk ved å gjennomgå frisør-relevante matteoppgaver. Et fag flere av elevene sliter med, sier hun.

Realfagslærer på Gjøvik

VANSKELIG MED MATTE: – Vi ser jo at matematikk er det faget som elever på yrkesfag på videregående sliter mest med, sier realfaglærer Hildegunn Brøste.

Foto: Monica Rikoll / NRK

– Vi ser jo at matematikk er det faget som elever på yrkesfag på videregående sliter mest med. Spesielt gjelder jo det motivasjon, fordi de føler at de ikke mestrer det noe særlig og at det ikke er så veldig meningsfullt. Så derfor har vi valgt å få inn en som har relevans fra yrket til å fortelle dem hvor viktig dette er. Det hjelper kanskje ikke så mye at vi som lærere står og forteller det, sier Brøste.

For en frisør er prosentregning og forståelse for budsjett og regnskap særdeles relevant. Og Maria Solbakken sier hun har fått større motiviasjon og ny oppfatning av matematikk etter Nikita-arving Sandåker ble med i klasserommet.

– For å være helt ærlig så tenkte jeg at matematikk var et «døllt» fag. Jeg ville egentlig bare sove i mattetimen. Men så ser vi at matte er veldig viktig. Vi har jo bruk for det både i hverdagen, i jobb og på skolen. Jeg kommer i hvert fall til å gjøre mitt beste i matte etter at hun har vært her, sier Maria Solbakken.