Hopp til innhold

Kreative agenter skal hindre frafall

Oppland Fylkeskommune vil nå satse på Kreative agenter i den videregående skolen for å få ned frafallet av elever.

Kreative oppgaver

Ikke akkurat tavleundervisning: Oppgaven lyder: Å reskape et postkort, på partnerens beskrivelse.

Foto: Ragnhild Moen Holø / NRK

Så mange som 30 prosent av elevene på yrkesfaglig studieretning hopper av skoleløpet i videregående skole i Norge.

Oppland Fylkeskommunen håper at mer kreativ tilnærming til de allmenne fagene kan gjøre at elevene opplever større mestring, og dermed fullfører skoleløpet.

De kreative agentene Oppland Fylkeskommune har engasjert for å inspirere lærere og elever i den videregående skolen til å bruke mer kreative metoder for å oppleve større mestring i fag som engelsk, matte og naturfag.

Musikere, fotografer og musikere

Å tegne postkort ved hjelp av en annen persons beskrivelse, er bare en av øvelsene agentene blir utfordret på. Agentene er musikere, fotografer og skuespillere.

Thea Eriksen fra Lillehammer er en av dem, og hun har store forhåpninger til prosjeketet hun skal gi seg i kast med.

– Dette er jo et helt herlig opplegg. Jeg skulle ønske at all undervisning i skolen var som dette, sier hun, og legger til at hun mener dagens skole har et alt for rigid system, hvor gym er i gymtimen, musikk i musikktimen og så videre.

Hun mener at det er genialt å ta i bruk kroppen og kreativiteten for å lære vanskelige fag på en enkel måte.

– Ta en mattesang, for eksempel. En enkel og genial måte å lære gangetabellen på, ler hun.

Britisk modell

Opplegget med kreative agenter er basert på den britiske ordningen Creative Partnerships som kan vise til svært gode resultater på flere nivå. Skoler som har deltatt i prosjektet oppnådde bedre resultater i både engelsk, matte og naturfag enn skoler som ikke hadde deltatt.

Samantha Holdsworth er en av de britiske inspiratorene som er i Norge for å lære opp de kreative agentene. Hun har flerfoldige års erfaring som kreativ agent i Storbritannia, og sier at hele ideen går ut på å ta i bruk kroppen og kreativiteten for å lære sammensatte ting på en mer spennende og inspirerende måte.

– I et prosjekt jeg deltok i brukte vi for eksempel drama og dans for å lære elevene om Einsteins relativitesteori, forklarer hun.

– Det går på å bruke andre metoder for å få barna til å forstå hva og hvorfor de lærer. Kanskje skjønner de meninger og sammenhenger bedre når de kan føle det på egen kropp.

Fem skoler

Det er fem skoler i Oppland som har meldt sin interesse for de kreative agentene. Skolene er:

Vivann Haverstadløkken er rådgiver i kulturenheten i Oppland Fylkeskommune, og hun sier at det er opp til skolene selv å bestemme hvordan de vil bruke de kreative agentene.

Men, spørsmålet om det er et slikt kreativt prosjekt norsk skole trenger, dukker uvilkårlig opp. Kan det bli "ordentlig" læring av kreative metoder, når mange lærere fra før sliter med å få kontroll i klasserommet? Viviann Haverstadløkken mener på sin side det er på tide å ta nye grep for at elever skal tilegne seg kunnskap om for eksempel matte.

– Det er ikke noe vits i å tviholde på tradisjonell matteopplæring dersom elevene ikke lærer matte på den måten, sier hun.

Mye avhenger av skolene

Men, Vivian Haverstadløkken legger vekt på at det er opp til skolene selv hvor bra det Kreative Partnerskapet blir.

– Et viktig suksesskriterium i Kreativt partnerskap er at skolen utøver eierskap i sitt eget arbeid, ved å både utforme, delta og gjennomføre planlagt aktivitet, forklarer Haverstadløkken.

Hun sier at et Kreativt partnerskap gjøres med skolen, og ikke mot.

– Men skolen må kunne sette av tidsressurser hos involverte i ledelse og blant faglærere, og praktisk legge til rette for arbeidet på skolen, sier hun.

Nyslått kreativ agent Thea Eriksen er iallefall ikke i tvil. Hun tror skolene må ta innover seg at kreativ læring er bra.

– Det som er flott med dette prosjektet, er at det er skolene selv som har meldt sin interesse. De har bestilt oss, på en måte, og da slipper man å slåss for å få gjennomslag for utradisjonelle undervisningsmetoder, sier hun.

Flere saker fra Innlandet