Det var lørdag ettermiddag en mann i 50-årene omkom etter at et tog og bilen mannen satt i kolliderte ved en togovergang på Opphus i Stor-Elvdal. Politiet anser ulykken som en ordinær dødsulykke. Det er foreløpig uklart hva som har skjedd.
Banesjef Stig Moen sier de nå skal finne ut hva som gikk galt i helgen.
– Det blir først gjort en undersøkelse av politiet, Statens jernbanetilsyn pluss en interngruppe fra oss. Det er for tidlig med å konkludere noe på nåværende tidspunkt.
– 88 av overgangene er usikra
Moen mener noe av det viktigste arbeidet fremover blir å redusere antall overganger.
– Det må bli færre. Rørosbanen har over 450 planoverganger, hvor 88 er usikra over private veier som krysser jernbanen.
– Hva slags konkret arbeid blir gjort?
– Det er en planovergangsgruppe som jobber detaljert med hver enkelt planovergang fra sør og nordover. De prøver å finne løsninger som er til det beste for både rettighetshavere og oss som infrastruktureiere, sier han..
Må sikres før hastigheten økes
Hvis det nå er snakk om å øke hastigheten på Rørosbanen med fremtidens tog må planovergangene sikres, sier Moen.
– Skal du begynne å øke hastigheten på togene stilles det krav til at du har sikra planovergangene og aller helst planløst, i form av at kryssinga får en bru eller undergang. Da blir det en del kostnader knyttet til det.
Han ber folk være forsiktige når de skal krysse planoverganger.
– Personer må være forsiktige når de krysser jernbaneoverganger. Stopp, se og lytt etter tog. De må også følge skiltinga som alltid er der, for det er farlig å krysse, sier Moen.