Hopp til innhold
Dobbeltspor gjennom Hamar
Foto: Illustrasjon/Jernbaneverket / NRK

Dobbeltspor gjennom Hamar

Oppsummert

Diskusjonen rundt hvor det nye dobbeltsporet skal gå gjennom Hamar, er het. Fire alternativer ble presenter, to er igjen. I øst med stasjon ved Vikingskipet og i vest med dagens stasjon og kulvert.

  • Bane Nor vil bygge ut jernbane til Hamar

    Bane Nor ønsker å bygge dobbeltsporet jernbane fra Åkersvika og til og med Hamar jernbanestasjon.

    Lars Eide, prosjektsjef i Bane Nor, bekrefter til Hamar Arbeiderblad at de har levert dette innspillet til ny nasjonal transportplan, som skal gjelde for perioden 2025 til 2036.

    Håpet fra Bane Nor er at arbeidene i Hamar kan gjøres i første del av planperioden.

    Forslaget innebærer også en ombygging og oppgradering av dagens jernbanestasjon.

    Den nye nasjonale transportplanen skal behandles av Stortinget i juni neste år.

  • Togstans Gardermoen - Tangen

    Bygging av 13,5 km med nytt dobbeltspor på strekningen Venjar-Eidsvoll-Langset på Dovrebanen, gjør at togene stanser og arbeidsmaskinene overtar i ni dager fra lørdag 9. oktober.

    Laster Twitter-innhold
  • Jernbanesaken i kommunestyret

    Et klart flertall stemte for meklingsresultatet i jernbanesaken i kommunestyret i dag. De som stemte mot var Høyre, Venstre, KrF, Pensjonistpartiet og to fra By- og bygdelista, Live Giset og Joakim Solhaug.

    Stemmes i kommunestyremøtet om jernbanesaken i Hamar.
    Foto: Vibecke Wold Haagensen / NRK
  • Flertall for togstasjon i byen

    Formannskapet i Hamar stemte i dag for meklingsresultatet mellom Hamar kommune og Bane Nor. Ti stemte for å legge stasjonen i byen. Varaordfører Knut Fangberget (H) stemte i mot, fordi han mener det da blir vanskelig å få dobbeltspor øst for byen.

Jernbaneverket anbefaler å bygge dobbeltspor i strandsona i Hamar. De forkaster begge de to andre trasèalternativene.