NRK Meny
Normal

Fikk sparken etter villmannskjøring med lastebil

Tre lastebilsjåfører fra Litauen mister jobben etter å ha utfordret skjebnen med hasardiøse forbikjøringer på E6 i Gudbrandsdalen.

En video som viser tre forbikjøringer med lastebil langs smale veier i Gudbrandsdalen har fått hårene til å reise seg på ryggen til de som har sett den. Tre sjåfører i det litauiske transportselskapet Skandeka, feier i tur og orden forbi andre lastebiler på trang og uoversiktlig vei langs E6 i nærheten av Rosten, som ligger øverst i Gudbrandsdalen.

Vidar Fransplass fra Øyer filmet hendelsen da han var ute på jobb. Han er ikke videre imponert over litauernes dømmekraft i trafikken.

– De lå etter meg fra Dovre, så jeg var forberedt på at det kom til å komme en forbikjøring. Men at det skulle komme tre stykker på det veistrekket der hadde jeg aldri sett for meg. Noen med vettet i behold ville aldri kjørt forbi der, så det var bare å håpe på at det ikke kom noen imot, sier lastebilsjåføren til NRK.

Farlig bruk av samband

Dårlig skodd østeuropeisk vogntog på Helligskogen

Dårlig utrustede lastebiler fra østeeuropa er kjent for å skape kaos når vinteren melder begynner å melde seg.

Foto: Jan Riise Pedersen / NRK

Den erfarne sjåføren har sett mye uvettig kjøring langs E6 opp gjennom årene, men sier det er sjelden overtrampene er så grove som dette.

– Slik kjøring er dessverre ikke et uvanlig syn, og jeg kommer sikkert til å se det igjen. Problemet er at mange utenlendinger har en annen kjørekultur og det kan skape situasjoner.

Fransplass tror sjåførene har brukt samband og mener dette kan være med på å skape farlige situasjoner.

– ¨Det er vanlig at de brukere samband og varsler hverandre om veiforholdene. Dermed stoler de mer på den foran enn det de ser selv, og det er ikke bra, konkluderer han.

Sparker sjåførene

Skandeka opplyser på sine hjemmesider at de har seks års erfaring med oppdrag i Norge, hvor de fleste rutene går til oppdragsgivere i Ålesund-traktene. Selskapet hevder at denne kjøringen ikke er vanlig praksis blant sjåførene, og sier de nå vil ta tak i problemet.

– Dette har vi aldri sett før, og dette er ikke en akseptabel kjøremåte for våre sjåfører. Vi har behandlet denne saken i dag og de tre sjåførene i videoen vil få sparken. De må forstå hva slags risiko de utsetter seg selv og andre for, sier selskapets ledelse i en e-post til NRK.

De legger til at de fra nå kommer til å vise videoen til skrekk og advarsel for alle andre sjåfører i Skandeka.

– Galskap

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir Mo, er sjokkert over hva han ser.

Geir Mo

Tidligere generalsekretær i Frp, Geir Mo, er i dag leder i Norges Lastebileier-forbund.

Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / NLF

– Jeg har sett mange slike videoer etter at det ble vanlig med kameraer i bilen, men dette er bare galskap. Dessverre tror jeg ikke det er tilfeldig at det er et østeuropeisk selskap som står bak, sier Mo som nå oppfordrer til strengere kontroll og oppfølging.

– Videoen viser tydelig at disse sjåførene har fått for dårlig opplæring, og de er en fare for seg selv og andre. Norske oppdragsgivere har også et ansvar og de bør sette seg bedre inn i hvordan transportselskapene opererer langs norske veier, mener Mo.

– Bot eller tap av førerrett

Utrykningspolitiet vil ikke kommentere strafferammen til enkelthendelser de får på opptak da det ikke nødvendigvis gir et fullstendig bilde av situasjonen. Men konstituert UP-sjef Roar S. Larsen sier at de ser alvorlig på slike trafikkhendelser.

– Tyngre kjøretøy behøver gjerne mer tid for å gjennomføre en forbikjøring og de er mindre manøvreringsdyktige hvis man må handle raskt. I tilfeller der adferden anses som farefull, medfører trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, vil en normal reaksjon være bot og tap av førerrett. I de mest alvorlige tilfellene kan fengselsstraff være aktuelt, sier Larsen i en uttalelse til NRK.


SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND