Et utenlandsk vogntog som ble stanset på flate vegen, kom seg ikke av flekken da føreren ble bedt om å kjøre til siden. Med nedslitte sommerdekk på våt og hardpakket snø, måtte han ha hjelp for å komme seg av vegen og til parkering.
- Les også: Kontroll ga halvparten kjøreforbud
Et under å unngå ulykker
Dagen startet med at flere vogntog fikk vansker på E6 i bakkene opp fra Dombås. Flere hadde dårlige dekk og manglet kjettinger.
– Det er mer enn et under at det ikke har skjedd alvorlige ulykker i dag, sier Vemund Rundtom i UP, og understreker hvor viktig det er å håndheve krav til vinterskodde kjøretøy. Sammen med folk fra lensmannen fikk de løst opp i situasjonen.
- Les også: Tjener godt på dårlig skodde vogntog
Inndratt førerkort og pass
Flere av vogntoga ble stanset, og to utenlandske fikk kjøreforbud og ble anmeldt. Førerkort og pass ble inndratt. Nå må førerne kjøpe kjettinger og få dem på, og vise kvittering, før de får tilbake pass og førerkort og kan kjøre videre.
– Vogntog med dårlige dekk og uten kjetting bidrar helt klart til å skape kaos på vegene. Det skal ikke mer enn ett vogntog på tvers til for å sperre hovedaksen nord-sør, påpeker operasjonsleder Jørgen Berg i Gudbrandsdal politidistrikt.
For å være godt nok skodd må vogntogene ha vinterdekk med minst fem millimeter mønsterdybde, og sju kjettinger. De som nå blir anmeldt blir trolig ilagt gebyr.
Uvant med norsk vinterføre
Men natt til torsdag og torsdag morgen har forholdene vært så ille at også vogntog som har vært godt skodd har havnet i trøbbel.
– De som endte i grøfta og førte til stengning på Strynefjellet og ved Lom var godt utrustet. Men de utenlandske førerne er ikke vant med å kjøre på norske vinterveger, sier operasjonsleder Berg.
Mange tar heller ikke på kjettinger før det er for sent.