Statens vegvesen har fått retningslinjer fra samferdselsdepartementet om at det skal satses på grensekontroller av vogntog. Derfor har det denne uka vært storkontroller på Magnormoen i Eidskog i Hedmark.
- Resultatene var nedslående, sier overingeniør Geir Thomas Finstad i Statens vegvesen om kontrollen onsdag. Da fikk 15 av 27 kontrollerte vogntog kjøreforbud.
Flere problemer i fjor
Kontrollene denne uka har vært på Magnormoen i Eidskog der det passerer 15 000 vogntog i måneden. Grunnen til at vegvesenet har en storoffensiv mot vogntogene fram mot 1. januar, er flere problemer med vogntog som ikke var skodd for vinterføret i fjor.
- Det var både ulykker og problemer med framkommelighet fordi vogntogene ikke hadde bra nok dekk eller kjetting med, sier Geir Thomas Finstad.
Nå er målet at vogntogene som kjører i Norge i vinter skal ha bedre dekkutrustning.
10 av 16 dekk var slitt
Hovedfokus under kontrollene har vært dekk og kjetting. Geir Thomas Finstad sier at det var nedslående mange som ikke hadde kjetting med på bilen. Men også kravet om mønsterdybden på dekkene, som skal være 5 millimeter, er det mange vogntog som ligger under.
- Det verste vi har opplevd så langt er et vogntog der 10 av 16 dekk var under minimumskravet. Og det var ikke et utenlandsk vogntog, det var norsk, sier han.
Ved Magnormoen er vogntog både på veg inn og ut av Norge kontrollert. Av de som har fått kjøreforbud er det jevnt fordelt med norske og utenlandske sjåfører.
Vanskelig å kjøre i Norge
Jonis fra Lithauen, som var en av sjåførene som ble stoppet på Magnormoen denne uka, kjører fisk. Han hadde sjøl en liten ulykke på riksveg 3 mellom Elverum og Tynset for ei uke siden.
- Det er bra det fokuseres på sikkerhet. Det er vanskelig å kjøre i Norge for det er både fjell og is, sier han.
Geir Thomas Finstad håper de hyppige kontrollene i månedene framover vil virke forebyggende.
- Men jeg er overrasket over at kontrollen onsdag ga så dårlig resultat. Jeg hadde trodd det var skjerpa inn på de fleste vogntog foran denne vinteren, sier han.