Denne våren ble studentene på bachelorstudiet i mediedesign på Høgskolen i Gjøvik utfordret av komiteen for Ungdoms-OL på Lillehammer 2016 om å komme med et forslag til logo for lekene.
Etter en intern klassekonkurranse fikk elevene Anja Rullestad, Live Andrea Sulheim, Marianne Ågotnes og Marte Stensrud oppdraget med å utvikle logoen.
I dag ble det endelige resultatet presentert, og det er muligens første gang en OL-logo avdukes ved å rives ut av gråpapir.
- Les også: Slutter som direktør for Ungdoms-OL
– Vi er ikke som OL i Sochi
Og avdukingen av OL-logoen fra gråpapir var ikke tilfeldig, ifølge Magne Vikøren, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Lillehammer 2016.
– Vi er ikke en gjenskapning av OL i 1994, og vi er langt unna det som skjer i Sochi. Så vi har lagt vår ære i å gjøre dette litt annerledes.
Det var også derfor at OL-komiteen utfordret mediedesignelevene på Høgskolen i Gjøvik om å utvikle logoen i stedet for å henvende seg til et profesjonelle grafikere.
– Ungdoms-OL handler om læring og skal være for, med og av ungdom. Derfor ønsker vi å involvere de unge i alt det vi gjør, også med tanke på design siden vi har et så kompetent miljø på Høgskolen i Gjøvik, forklarer Vikøren.
Alle studentene på andre året på mediedesign var med i konkurransen om å utforme logoen og den grafiske profilen til Ungdoms-OL. Like før sommerferien ble det klart at seieren gikk til de fire jentene som nå har opprettet studentbedriften Malm Design.
- Les også: NRK-profil begynner ny jobb i Ungdom-OL
– Jobbet dag og natt
Jentene vet ikke eksakt hvor mange arbeidstimer de har lagt ned i arbeidet med Ungdoms-OL på Lillehammer, men de har alle jobbet både dag og natt den siste tiden for å få alt klart til offentliggjøringen av logoen.
Men selv om logoen ble offentliggjort i dag er det fortsatt en del arbeid som gjenstår.
– I februar skal vi avduke hele den visuelle identiteten for Ungdoms-OL på Lillehammer, og den er vi ikke helt ferdig med ennå, sier Marianne Ågotnes.
Og arbeidet med Ungdoms-OL har gitt jentene god erfaring for å gå ut i arbeidslivet.
– Her har vi fått jobbe med en reel kunde som har klare retningslinjer for resultatet de ønsker og når det skal være klart. Så det er god erfaring, forklarer Marte Stensrud.
Selve logoen er utviklet etter retningslinjene fra IOC, og Norsk Designråd har vært involvert i framdriften av prosjektet.