NRK Meny
Normal

Voldstiltalt lærer: – Aldri hørt maken til røverhistorier

Kvinnen som er tiltalt for vold og trusler mot seks elever i Berlevåg, sier hun overtok et kull fra barnehagen med store adferdsproblemer og mye konflikter.

Rettssak mot lærer

Forsvarer Vidar Zahl Arntzen (til høyre) mener flere barn og kanskje også foreldre burde vært avhørt i en tidlig fase for å belyse saken bredere. Her med aktor Martin Varsi, som i går vedgikk at saken hadde ligget nesten ni måneder i skuffen til politiet. Bistandsadvokat Hilde C. Stærk til venstre.

Foto: Knut-Sverre Horn

Hun avviser alle anklagene, og i Øst-Finnmark tingrett torsdag var hun glad for å få fortelle sin side av saken.

– På alle mine 25 år som lærer har jeg aldri opplevd maken til røverhistorier som i tiltalen. Jeg har aldri slått, knipset, truet eller sparket elevene mine, sa kvinnen i 50-årene.

– Det var et sjokk for meg da tiltalen kom. Jeg har aldri fått klage som lærer, verken på mine metoder eller adferd i klasserommet.

Aktor Martin Varsi vedgikk onsdag at saken hadde ligget nærmere ni måneder i skuffen hos politiet, og kvinnen beskrev ventetiden som grusom. Hun var svært kritisk til det hun mente var ensidig etterforskning av saken.

Saken startet da moren til en av jentene politianmeldte læreren i juni 2015.

Dommeravhør med tre av barna ble spilt av for retten da saken startet onsdag, der barna i stor grad var samstemte om det som hadde skjedd.

Forsvarer og aktor i rettssak mot lærer i Øst-Finnmark tingrett

Forsvarer Vidar Zahl Arntzen (t.h.) og aktor Martin Varsi (t.v.) på dag to i rettssalen i Øst-Finnmark tingrett i Vadsø, under rettssaken mot en voldstiltalt lærer.

Foto: Knut-Sverre Horn

Ødelagt i barnehagen

Den tiltalte kvinnen startet sin forklaring med å gi bakgrunnen for klassen, som etter hennes mening var svært spesiell.

Hun la skylden på en førskolelærer i Berlevåg som hadde sluttet brått og uforklarlig. Senere hadde hun blitt fortalt at han hadde løst problemer med uro i barnehagen ved å la ungene herje og slåss til de var helt utmattet.

– Var det noen som var vanskelig, la han seg oppå dem til de roet seg, sa kvinnen.

Resultatet var ifølge henne at de fleste i klassen hadde svært vanskelig adferd.

– Det var rett og slet kaos. De kunne finne på å springe ut i skolegården midt i timen. De begynte å leke sisten i klasserommet, og gikk bak i klasserommet og laget slåsskamp i en stor haug, hele gjengen.

Kvinnen sa at alle lærerne og rektor var orientert. Hun hadde forsøkt å få hjelp utenfra, men var skuffet over PPT-tjenesten.

En av guttene som er omfattet av tiltalen var ekstra vanskelig.

– Han kom springende, bokset meg i magen, prøvde å rive meg ned i gulvet, skulle klatre på ryggen på meg og legge meg i gulvet. Hver morgen i et halvt år prøvde han på det, sa hun.

Gutten hadde bitt henne flere ganger, og hun mistenkte at han selv var utsatt for vold.

Oppdiktet

Kvinnen gikk gjennom anklagene fra barnas avhør og forklarte hva hun mente lå bak. Hun forklarte det som en blanding av misforståelser, overdrivelser og livlig fantasi fra elever som hadde problemer.

Tiltalen går blant annet ut på at hun hadde sparket en av guttene. Hun erkjente at foten hennes hadde vært borti ham, og at det åpenbart hadde gjort vondt. Men det var et hendelig uhell som skjedde fordi guttene rullet rundt på gulvet mens hun brukte foten til å peke ut hvor elevene skulle være, forklarte hun.