Kautokeino har gjentatte ganger gitt folk tillatelse til å kjøre skuter og barmarkskjøretøyer i strid med loven. Nå vurderer Miljøverndepartementet å endre loven, slik at kommunene mister retten til å gi dispensasjoner.
Ingen makt bak kravene
Naturvernforbundet anmeldte Kautokeino for lovbruddene, men politiet henla saken i november. Det skjedde etter at fylkesmannen i Finnmark i årevis hadde forsøkt å få Kautokeino til å følge lovverket - uten å lykkes. Nå ber fylkesmann Gunnar Kjønnøy departementet om hjelp:
Økende kjøring i terrenget setter stadig nye spor i Finnmarksnaturen.
- For meg er det helt selvsagt at når et overordnet organ fatter en beslutning, har man å følge det, enten man er enig eller uenig, sier Kjønnøy til NRK. Uten flere maktmidler å ty til, ber han departementet gripe tak i saken.
«Vi har vurdert anmeldelse, men dette er et virkemiddel Fylkesmannen nødig vil ta i bruk. Etter politiets henleggelse er det dessuten tvilsomt om en anmeldelse vil føre fram,» heter det i brevet til departementet.
Kan ikke straffe én kommune
Det er en sentral kilde i miljøverndepartementet som sier til NRK at de vurderer å endre lovverket. Resultatet kan bli at kommunene mister myndigheten til å gi folk dispensasjon til barmarks- og skuterkjøring. Departementet ser ingen mulighet til å frata en enkelt kommune denne myndigheten slik dagens regler er utformet.
Det er ingen hemmelighet at både fylkesmannens miljøvernavdeling, Direktoratet for naturforvaltning og Miljøverndepartementet lenge har vært oppgitt og frustrert over holdningen i Kautokeino. Mens motorferdselsloven setter strenge krav, har kommunen sett stort på det og delt ut generøst med dispensasjoner til å kjøre i terrenget, sommer som vinter. Resultatet er stadig større sår i naturen.
Mer kjøring
Påleggene til Kautokeino kommune om å føye seg etter loven, har resultert i lite annet enn ren trass: Lokalpolitikene har sagt i en rekke intervjuer at de vil fortsette som før, og kjøringen i utmarka bare øker.
Slik NRK forstår fylkesmannen, mener han at de andre kommunene egentlig ikke burde bli rammet av Kautokeinos ulydighet. Men det kan likevel bli resultetet, ifølge NRKs kilde.
Overreaksjon
Talsmann for Naturvernforbundet i Finnmark, Dag Elgvin, fastslår at det kommunale selsvtyret ikke fungerer i motorferdselssaker.
- Folk vil kjøre, og kommunene vil gjerne være snille, sier han. Elgvin synes likevel det ville være en overreaksjon å straffe alle for Kautokeinos ulydighet.
Ordføreren i Kautokeino, Klemet Erland Hætta, synes også det ville være urimelig å straffe andre kommuner. Men han holder fast ved at loven ikke er tilpasset lokale forhold, og lover ingen endring.