Hopp til innhold

Ønsker å ta opp lån på 35 millioner – venter fortsatt på svar

Investor sier han har muntlige avtaler om cruisetrafikk, men først må Robek-kommunen få grønt lys av fylkesmannen til å ta opp mer lån.

Hamnbukt

Hamnbukt i Porsanger er havna som kommunen ønsker å bruke ti cruisetrafikk.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Cruiseinvestor Arthur Kordt sier at det å få på plass en flytebrygge, slik at havna i Porsanger kan fungere som en snuhavn for cruisetrafikk, vil bety mye for reiselivsnæringa i hele regionen.

Han mener Porsanger og Lakselv stiller i en egen særposisjon med nær tilgang til stor flyplass og havn.

– Vi har fått positive tilbakemeldinger. Vi har fått muntlig bekreftelse på at hvis vi er oppe til 2018, så har de bestemt seg for å komme, sier Kordt.

Snuhavn i Porsanger

En spesiell innretning som er kalt SeaWalk skal brukes for å fortøye cruiseskipene. Den vil også gjøre det mulig å få passasjerene sikkert til/fra land. SeaWalken er både billig og enkel å frakte.

Foto: Pressebilde / Northcape Turnaround Port

Fikk prøvd seg

I 2015 var det generalprøve for Porsanger som cruisedestinasjon. Et spansk skip med 1500 passasjerer gikk ombord i småbåter for å komme seg inn til land.

Samme ettermiddag kom 1500 nye passasjerer til Lakselv med fly, for å bli fraktet ut med småbåter til cruisebåten som lå og ventet i havna.

Hadde havna bare hatt en moderne flytebrygge, ville hele operasjonen vært mye enklere.

– Stort marked

Sandra Brattland direktør i organisasjonen Cruise Norway tror det er et stort marked for cruise som varer i én uke fra Lakselv.

– Det vi har sett er at det er økt etterspørsel om noe kortere cruise, så til nå har Vestlandet vært mest besøkt. Nord-Norge har mye å tilby og rederiene ønsker å dra nordover, men reisen kan bli litt lang. Det å kunne reise med fly nordover, gå om bord på skipet, cruise rundt i Nord-Norge, for så å fly hjem igjen, tror jeg vil være et pluss for regionen, sier hun.

Tall fra Transportøkonomisk institutt viser at cruisepassasjerene har økt fra litt over 100.000 til nær 700.000 de siste 20 åra.

– Det er en av reiseformene som øker mest. I Norge har det en økning fra 2015 til 2016, og vi forventer økning framover, sier Brattland.

Tor Johan Pedersen

Fagansvarleg Tor Johan Pedersen i Innovasjon Norge mener Lakselv og Porsanger må få på plass infrastruktur og flere attraksjoner.

Foto: Asgeir Heimdal Reksnes / NRK

Må få på plass attraksjoner

Men prisen på flytebrygga er en utfordring. Politikerne i kommunen har søkt om å ta opp et lån på 35 millioner kroner, men låneopptaket skal godkjennes av Fylkesmannen, siden Porsanger er en Robek-kommune.

Og for at snuhavna skal kunne bli en suksess må det mer til en bare en flytebrygge i Lakselv og Porsanger, sier fagansvarlig for cruise i Innovasjon Norge, Tor Johan Pedersen.

– Den største utfordringen ligger i Porsanger-regionen. De må sørge for attraksjoner, kapasitet, og infrastruktur som er tilpasset at det kommer flere tusen besøkende på samme tid, sier han.

Fylkesmannen i Finnmark kan foreløpig ikke gi noen dato for når svaret på om Porsanger kommune får lov til å ta opp et lån til flytebrygga kommer.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark