NRK Meny
Normal

Nye hurtigbåtkaier blir dobbelt så dyre

Fylkestingspolitikerne vedtok sommeren 2015 å bruke 22 millioner kroner på nye kaier i Akkarfjord på Sørøya og Altneset, ytterst i Altafjorden. Nå må politikerne finne dobbelt så mye penger for å fullføre prosjektene.

Til kai i Akkarfjord

Dette er hurtigbåtkaia i Akkarfjord som skal erstattes med moderne kaier, der biler kjører av og på fartøyene. Nå har prosjektet stoppet opp på grunn av pengemangel.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Da blir det vel slik vi har snakket om hele tiden, disse kaiene kommer aldri til å bli realisert. Samtidig ser jeg dette som nok en bekreftelse på at Finnmark sliter med en fylkesadministrasjon som ikke kan regne.

Den friske uttalelsen tilhører Ann Kristin Kvalsvik. Fiskebrukeieren i Akkarfjord på Sørøya har i lang tid stått på barrikadene for hurtigbåtrutene i Sørøysundbassenget, havområdet mellom Hammerfest og Sørøya.

Ann Kristin Kvalsvik

- Dette er nok en bekreftelse på at Finnmark sliter med en fylkesadministrasjon som ikke kan regne, sier Ann Kristin Kvalsvik i Akkarfjord

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Jeg har forsåvidt hatt kjennskap til at anbudene på bygging av nye kaier lå høyere enn budsjettert, men ikke så høyt som dette, sier hun.

Kaivedtak for 80 millioner

Sommeren 2015 vedtok fylkespolitikerne byggingen av seks nye kaier som skulle gjøre det mulig for bilister i veiløse samfunn å kjøre ombord i den nye generasjon hurtigbåter. I dag må kjøretøy heises ombord med krane.

Akkarfjord og Altneset ytterst i Altafjorden ble høyest prioritert, med en prislapp på henholdsvis 11,3 og 10,9 millioner kroner.
Da fylkeskommunen mottok anbudene fra potensielle utbyggere, var prisen blitt dobbelt så høy. Nå blir saken sendt tilbake til fylkespolitikerne, bekrefter assisterende samferdselssjef Jørgen Blix

Benekter dårlig planlegging

– Har dere gjort for dårlige undersøkelser i forkant av budsjetteringen?

– Nei det vil jeg ikke si. Når man går til anskaffelser av nye ting til et nytt område, er det alltid vanskelig å forutse hvor markedet ligger. I dette tilfellet ligger stedene ikke sentralt til, da kommer det jo omkostninger i forhold til rigging av utstyr og de tingene der, sier han.

– Men hadde dere ikke kjennskap til disse faktorene under produksjonen av saksframlegget som fylkespolitikerne baserte sine vedtak på?

– Vi har kanskje tatt hensyn til det, men ikke i så stor grad. Vi har kanskje ikke helt sett omfanget, sier Blix.

M/S Årøy

M/S Årøy representerer den nye generasjon hurtigbåter, som er tilpasset de nye kaianleggene.

Foto: Allan Klo

For at de to kaiene skal bli bygd, må fylkespolitikerne finne omlag 20 millioner kroner i et allerede hardt presset budsjett.

– Jeg ser ikke helt hvordan vi skal klare å løse dette. Budsjettene er jo sprengt alle veier, sier gruppeleder for Senterpartiet, Kurt Wikan fra Sør-Varanger.

– For mye møllers tran

Han stiller nå spørsmål rundt hele prosessen rundt samferdsel i Finnmark.

– Kanskje har vi tatt for mye møllers tran i utgangspunktet. Vi kan ikke utelukke å gå tilbake og se det hele fra starten, ja kanskje kutte noe. Dette kommer til å bli en stor og vanskelig diskusjon når saka kommer til fylkestinget i oktober, sier han.

Bil heises på land ved Ingøy fra hurtigbåten M/S Årøy.

Dette er grunnen til at Finnmark fylkeskommune vil bygge nye kaier i utkantene. Heising av biler har ført til flere skader på kjøretøyene, som her på Ingøy i Måsøy kommune. Foto: Allan Klo