Hopp til innhold

Frykter næringa blir rasert med ny båt

Fiskebruket i Akkarfjord på Sørøya slår alarm etter at de nye hurtigbåtrutene ble kjent. Eierne sier de vil slite med å få solgt fersk fisk om det ikke blir gjort endringer.

Akkarfjord

Akkarfjord ligger helt nord på Sørøya i Vest-Finnmark.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Samtidig vil Finnmark fylkeskommune selge sin største godsbåt, og erstatte denne med nyere fartøy med mindre lastekapasitet.

– Jeg blir oppgitt. Vi sier hva vi trenger og bruker mye energi på det, så skjer det ingenting. Vi trenger en båt for å frakte ferskfisken, sier Ann Kristin Kvalsvik daglig ved Johan Kvalsvik AS, et fiskebruk som tidligere i høst feiret noe så sjeldent som 100 år med mer eller mindre kontinuerlig drift.

Men mørke skyer henger over Akkarfjord, som ligger på den nordøstlige delen av Sørøya.

I en årrekke har bedriften benyttet seg av godsfartøyet MS Sørøy for frakt av store mengder fisk fra Akkarfjord. Men, eieren Finnmark fylkeskommune ønsker å kvitte seg med den gamle sliteren, som er dyr i drift.

Får ikke levert

Inn kommer nye fartøyer med mindre lastekapasitet. På toppen av dette vil et nytt rutemønster fra og med 1. januar skape store utfordringer for ferskfiskleveransene, mener Ann Kristin Kvalsvik.

Geir Ove Bakken

– Vi skal vurdere innspillet, sier den nye lederen for fylkets hovedutvalg for samferdsel, Geir Ove Bakken fra Arbeiderpartiet.

Foto: Helga Bones / NRK

– Fisk som er fisket onsdag og torsdag blir stående til mandag. Det betyr at fisken brukes til annen produksjonen enn det som er lønnsomt. Da kan fiskerne finne andre steder å levere. Det får konsekvenser for samfunnet vårt, sier hun.

Fersk fisk skal være hos kunder i Europa senest tre dager etter fangst. Kvalsvik ønsker nå at Finnmark fylkeskommune må lage et regelverk som gjør at fisk skal prioriteres foran annen last. I tillegg ønsker hun et ruteoppsett som tar høyde for at fersk fisk kan sendes til Hammerfest så raskt som mulig.

Den nye lederen for fylkets hovedutvalg for samferdsel sier dette:

– Det er veldig positivt at innspillene kommer. Så får vi drøfte det. Vi har fått flere innspill fra flere distrikt. Alle ønskene kan vi ikke innfri. Det er rammer som er blitt lagt rundt disse båtrutene som jeg håper blir tatt godt imot, sier den nye lederen for fylkets hovedutvalg for samferdsel, Geir Ove Bakken fra Arbeiderpartiet.

90 millioner kroner

De neste fem årene skal Finnmark fylkeskommune bruke nærmere 90 millioner kroner på nye fergekaier og nye fartøy. Det er en opprustning av infrastruktur for de veiløse samfunnene som savner sidestykke i Finnmark.

Kurt Methi

Arbeiderpartiets Kurt Methi viser til opprettelsen av en hurtigbåtforbindelse mellom Hammerfest og Alta som et eksempel på dårlig politisk håndverk.

Foto: Allan Klo / NRK

Prosjektet har vært ute på høring hos kommunene og allerede mottatt kraftig kritikk. I Hammerfest mener man fylkeskommunen burde gjennomført en konsekvensutredning før man vedtok det omfattende programmet.

Arbeiderpartiets Kurt Methi viser til opprettelsen av en hurtigbåtforbindelse mellom Hammerfest og Alta som et eksempel på dårlig politisk håndverk.

– Og da tenker jeg på når man velger å kjøre båt fra Alta til Hammerfest og motsatt og ikke de som har behov for rutene, slik som i Akkarfjord, som ikke har andre alternativ. Konsekvensene er beskrevet. Dette er utfordrende for næringa.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark