Flytende kulturminne med nye oppdrag på finnmarkskysten

I 20 år fra 1959 stampet den i all salgs vær langs finnmarkskysten med både gods og passasjerer. Så gikk tiden fra gamle «Mårøy». Men nå er den ærverdige lokalbåten tilbake i Hammerfest igjen, og skal bringe gammel kystkultur videre.

Jan Egil Sørensen på brua gamle Mårøy

Jan Egil Sørensen på brua i gamle «Mårøy». Båten som tidligere gikk fast langs finnmarkskysten, har nå fått et nytt liv.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Det er en veldig god sjøbåt, og det går jo en historie om at når hurtigruta måtte legge seg i ro for været, så gikk «Mårøy», sier Jan Egil Sørensen som har blitt skipsreder.

For da eierne av den gamle lokalbåten fra Finnmark bare ville bli kvitt den, mobiliserte en hel gjeng i Hammerfest og fikk overtatt båten som oser av gammel kysthistorie helt gratis.

Flytende kulturminne

– Ja, fordi da arvingene ville bli kvitt båten var det ikke for å få betalt for den, men for å slippe utgifter for å hugge den opp, forklarer Sørensen. Men Riksantikvaren var ikke interessert i at «Mårøy» skulle bli spiker.

– Det var Riksantikvaren som tok initiativ til at vi skulle få dette til fordi han så den holdt på å bli til spiker, og ville ha interessenter til å ordne den, sier Jan Egil Sørensen. Til sammen har Riksantikvaren bidratt med fem millioner til restaurering av det som en gang var en passasjer og stykkgodsbåt som gikk langs finnmarkskysten. Etter å ha hentet gamle «Mårøy» i Vesterålen ligger den nå som et aldri så lite kulturminne ved havna i Hammerfest. Men den skal ikke bare være til pynt:

– Den skal brukes til å presentere kystkulturen, og det er klart at det er jo nostalgi og det er viktig for dem som vokser opp å se hvordan det var den gangen. Dette var jo riksveien i Finnmark, uten båter hadde vi ikke kunne bygd opp Finnmark etter krigen, forteller Sørensen.

Nye oppdrag langs kysten

Selv om båter er viktig for transport av varer og folk enda, skal ærverdige «Mårøy» få nye oppdrag. For selv om vennelaget som jobber med båten jobber gratis, så må de tjene noe penger for å holde båten i drift.

Jan Egil Sørensen med byssa i bakgrunn

Jan Egil Sørensen med byssa i bakgrunn. Han håper å få «Mårøy» i drift med turister langs kysten.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Riksantikvaren er med å dekke store vedlikeholdsutgifter og ombygging og slike ting, men den daglige driften krever jo sitt. Det skal males og restaureres og holdes i orden, så det må vi tjene litt penger på for å drifte båten på en god måte. Det må vi prøve å til med samarbeid med Boreal som snakker om charter, sier Sørensen, som håper gamle «Mårøy» kan bli en selskapsbåt. Båten har 63 køyeplasser, 18 lugarer, dusj, toalett og serveringsbevilgning.

Nesten helt som i gamle dager

Den 110 fot lange båten som både har gjort tjeneste som bruksvakt, og til hvalsafari har fortsatt det meste av det opprinnelige på plass. Bortsett fra i maskinrommet.

– Det er en gammel Caterpillar 540 hester, men det var en Wichmann opprinnelig. Riksantivkaren ville ha en slik, men de er vanskelig å få tak i så vi får klare oss med denne, sier Sørensen.

– Dere tar på dere et fryktelig arbeid?

– Ja det gjør vi, uten en venneforening er det ikke mulig å få det til.