– Ved å bytte ut privatbiler med vanlig buss kutter man utslippene med omtrent 30 prosent. Det er vel og bra, men bytter man fra privatbil til elektrisk buss, kutter man utslippene med 100 prosent, sier leder Tommy Berg i Finnmark SV i en pressemelding.
Han mener både batterikapasiteten og prisnivået gjør at strøm eller biogassdrevne busser nå kan bli en realitet - også lengst nord.
– På toppen av dette har el-motoren en virkningsgrad som er tre-fire ganger høyere enn forbrenningsmotorens. Det vil si at man kan kjøre tre ganger lenger med den samme energimengden dersom man bytter ut forbrenningsmotoren med el-motoren. Dette kommer til å bli en veldig viktig løsning, spesielt for byene.
Må bli mer miljøvennlig
Berg mener de største stedene i Finnmark må gå i front for å bytte ut bussparkene sine.
– Er det realistisk at en elbuss skal holde flere timer i kolonnekjøring når det er kaldt?
– Jeg er ikke fagmann, men nå skjer ting fort. Denne uka har vi sett at det er mulig å fly rundt jordkloden på solenergi. Tesla kommer med firehjulstrekk på sine elbiler. Hvis vi starter i Alta, Hammerfest og Kirkenes, så kan vi høste erfaringer fra det.
Han er uansett klar på at Finnmark må gjøre grep for at transportsektoren skal bli mer miljøvennlig.
– Den står alene for en tredel av klimagassutslippene her hjemme, påpeker han.