Hopp til innhold

Distriktene tar grep om handelslekkasjen

Store kjøpesentre ønsker at de handleglade skal komme til dem, men i Honningsvåg prøver julenissen å holde kundene hjemme.

Julenisse i Honningsvåg

I Honningsvåg skal kveldsåpne butikker med livlige utstillingsvindu lokke folk til å bruke penger i sin egen handlegate.

Foto: Andrè Bendixen / NRK

Black Friday. En amerikansk tradisjon som de siste årene også har tatt Norge med storm.

I forbindelse med årets største handledag blir det ekstra viktig for distriktene at folket velger å handle lokalt i stedet for på nett.

Men det er ikke bare nettbutikkene som stjeler kunder fra distriktene. Kjøpesentrene i de større byene har i lang tid forårsaket handelslekkasje og dårlige tider for lokale handelsgater.

I Honningsvåg tar de nå grep om handelslekkasjen og håper trivsel vil gjøre at folk velger å bruke pengene lokalt.

Byens redningsmann

I Honningsvåg skal julenissen og kveldsåpne butikker lokke folk til å bruke penger i sin egen handlegate.

Og de som valgte å legge handleturen sin lokalt fikk en rebus med på kjøpet.

I et av utstillingsvinduene sitter nemlig en smilende julenisse og vinker til forbipasserende – men hvem skjuler seg bak skjegget?

Ida Bakken

Ida Bakken tror hun har klart å gjette seg frem til hvem det er som sitter i vinduet bak henne. Men hun innrømmer hun har fått litt hjelp av pappa.

Foto: Andrè Bendixen / NRK

Ida Bakken er en av mange som var å finne i Honningsvågs handlegate. Hun synes det er bra at handleturen blir gjort litt ekstra stas på.

– Jeg vil jo at folk skal handle her, istedenfor at alle butikkene skal gå konkurs fordi alle drar en annen plass eller handler på nett.

Lars Helge Jensen

Lars Helge Jensen er leder i Honningsvåg handel- og industriforening. De tar nå grep om handelslekkasjen.

Foto: Andrè Bendixen / NRK

En som også prøver å gjette hvem som skjuler seg bak nisseskjegget er Lars Helge Jensen. Han er leder i Honningsvåg handel- og industriforening og sier det er vanskelig for små butikker å konkurrere med store kjøpesenter.

– Vi må gjøre noe annet. Vi må prøve oss på trivsel. Få folk til å trives i nærmiljøet.

Ønsker å trekke folk fra hele fylket

Distriktene vil at folk skal handle lokalt, samtidig ønsker de store kjøpesentrene at kundene skal komme til dem.

Frode Wilhelmsen

Frode Wilhelmsen sier omlandskundene er viktige for AMFI-senteret i Alta.

Foto: Andrè Bendixen / NRK

Kunder som strømmer fra distriktene for å gjøre storhandel har nemlig blitt viktige for kjøpesentrene. Amfi i Alta ønsker å bli et enda større handelssenter enn det de er i dag.

På den største omsetningsdagen i året, Black Friday, sier senterleder for Amfi Alta Frode Wilhelmsen at de har et klart mål om fremtiden.

– Vi har et mål og ønske om å trekke folk fra Nord-Troms og hele Vest-Finnmark. Det gjør vi blant annet i dag, men også ellers i året.

AMFI

Kjøpesenteret AMFI i Alta ønsker å bli et enda større handelssenter.

Foto: Andrè Bendixen / NRK

I Honningsvåg prøver samtidig julenissen å holde kundene hjemme.

Trivsel gir resultater

Bente Berg Andreassen

Bente Berg Andreassen på Rokken i Honningsvåg sier et økt fokus på lokalhandel har svekket handelslekkasjen.

Foto: Andrè Bendixen / NRK

Bente Berg Andreassen er daglig leder for tekstilbutikken Rokken. Hun sier det lenge så svært negativt ut for butikkene i Honningsvåg, da folk kun dro til de store byene for å handle.

Men livlige, smilende utstillingsvindu og økt fokus på trivsel ser derimot ut til å gi gode resultater.

– Det har blitt mer fokus på å handle lokalt. Og kanskje går folk en ekstra runde i butikkene på plassen her istedenfor å dra bort med en gang, sier Andreassen.

Julenisse

I Honningsvåg prøver julenissen å holde kundene hjemme. NRK kan røpe at det er en lokalpolitiker som skjuler seg bak skjegget.

Foto: Andrè Bendixen / NRK