Black Friday. En amerikansk tradisjon som de siste årene også har tatt Norge med storm.
I forbindelse med årets største handledag blir det ekstra viktig for distriktene at folket velger å handle lokalt i stedet for på nett.
Men det er ikke bare nettbutikkene som stjeler kunder fra distriktene. Kjøpesentrene i de større byene har i lang tid forårsaket handelslekkasje og dårlige tider for lokale handelsgater.
I Honningsvåg tar de nå grep om handelslekkasjen og håper trivsel vil gjøre at folk velger å bruke pengene lokalt.
Byens redningsmann
I Honningsvåg skal julenissen og kveldsåpne butikker lokke folk til å bruke penger i sin egen handlegate.
Og de som valgte å legge handleturen sin lokalt fikk en rebus med på kjøpet.
I et av utstillingsvinduene sitter nemlig en smilende julenisse og vinker til forbipasserende – men hvem skjuler seg bak skjegget?
Ida Bakken er en av mange som var å finne i Honningsvågs handlegate. Hun synes det er bra at handleturen blir gjort litt ekstra stas på.
– Jeg vil jo at folk skal handle her, istedenfor at alle butikkene skal gå konkurs fordi alle drar en annen plass eller handler på nett.
En som også prøver å gjette hvem som skjuler seg bak nisseskjegget er Lars Helge Jensen. Han er leder i Honningsvåg handel- og industriforening og sier det er vanskelig for små butikker å konkurrere med store kjøpesenter.
– Vi må gjøre noe annet. Vi må prøve oss på trivsel. Få folk til å trives i nærmiljøet.
Ønsker å trekke folk fra hele fylket
Distriktene vil at folk skal handle lokalt, samtidig ønsker de store kjøpesentrene at kundene skal komme til dem.
Kunder som strømmer fra distriktene for å gjøre storhandel har nemlig blitt viktige for kjøpesentrene. Amfi i Alta ønsker å bli et enda større handelssenter enn det de er i dag.
På den største omsetningsdagen i året, Black Friday, sier senterleder for Amfi Alta Frode Wilhelmsen at de har et klart mål om fremtiden.
– Vi har et mål og ønske om å trekke folk fra Nord-Troms og hele Vest-Finnmark. Det gjør vi blant annet i dag, men også ellers i året.
I Honningsvåg prøver samtidig julenissen å holde kundene hjemme.
Trivsel gir resultater
Bente Berg Andreassen er daglig leder for tekstilbutikken Rokken. Hun sier det lenge så svært negativt ut for butikkene i Honningsvåg, da folk kun dro til de store byene for å handle.
Men livlige, smilende utstillingsvindu og økt fokus på trivsel ser derimot ut til å gi gode resultater.
– Det har blitt mer fokus på å handle lokalt. Og kanskje går folk en ekstra runde i butikkene på plassen her istedenfor å dra bort med en gang, sier Andreassen.