Hopp til innhold

Black Friday er blitt lokalbutikkenes viktigste dag

Black Friday er blitt de lokale, stedfaste butikkenes viktigste dag. I Vadsø er denne uka blitt avgjørende for å få folk til å handle lokalt i stedet for på nett.

Torill Esbensen

Eier av Tilbords i Vadsø, Torill Esbensen mener dager som 'Black Friday' er viktig for omsetningen.

Foto: Sidsel Vik/NRK

– Jeg er ikke så interessert i kjøp over nettet. Jeg går og handler i butikken. Det er mye bedre. Da får jeg pratet med betjeningen, sier en av dem vi treffer på formiddagshandling i Vadsø.

Enn så lenge er han en del av flertallet. De aller fleste av oss ønsker å gå i butikken å handle. Selv om stadig flere ser på nettbutikker som et godt alternativ.

Ifølge hovedorganisasjonen Virke sier seks av ti at de har planlagt å handle julegaver på nett i tillegg til fysiske butikker. Dager som Black Friday, et begrep som er hentet fra USA og er en årlig handelsdag før jul, er derfor blitt viktig for handelsstanden for å få kunder inn i butikken.

Black Friday på Amfi i Alta

På Amfi i Alta ble kundene lokket med frokost fra klokken sju fredag morgen.

Foto: Marte Lindi/NRK

Svart uke

I Vadsø er "Svart fredag" blitt til en hel uke. Eier av Tilbords-butikken i Vadsø, Torill Esbensen, sier ekstraarbeidet med en sånn uke er viktig for omsetningen.

– Det blir en større omsetning de dagene. Det er utrolige gode tilbud hver eneste dag. Kanskje det også hjelper litt med å demme opp for netthandelen, sier Esbensen.

Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel i Hovedorganisasjonen Virke, sier nettbutikkene brukes både av bekvemmelighetshensyn og for å få en god pris på ønsket vare.

– Hvis man ikke klarer å konkurrere med prisen på nettet har man en utfordring som fysisk butikk. Foreløpig ser vi at ni av ti kroner fortsatt går til fysiske butikker. Andelen netthandel er fremdeles mye lavere, sier han.

Flere handler på nett

Stadig flere kjøp flyttes over på nett. Mens den tradisjonelle varehandelen vokser med fire prosent, vokser netthandlene med 12 prosent.

– Så er det opp til befolkningen å ta vare på sine lokale butikker hvis man ønsker å beholde dem, sier Stende.

Nettopp det har flere av dem som var på handel i Vadsø fått erfare.

– Vi har mistet butikken for at det var så mange som kjørte til byen for å handle på Rema. Da gikk det ikke rundt for butikken. Så nå må vi bestandig inn til byen, sier en.

Merker konkurransen

Men selv om mange av dem som var på handletur i denne formiddagen sa at de ikke handlet på nett, så merker likevel butikksjef Torill Esbensen konkurransen fra nettet.

– Til tider merker vi at det er mye netthandel. Enkelte er veldig bevisste på å handle lokalt. Men det viser seg særlig at unge mennesker handler mye på nett. Så om vi ikke merker det over natten, så vil vi merke etter hvert. Til slutt vil det gå ut over utvalget, sier Esbensen.