Hopp til innhold

Vil hindre vold med oppdragelseskurs

Minoritetsforeldre går på kurs for å lære norsk barneoppdragelse.

Kurs i barneoppdragelse

Det er store forskjeller på kulturen når det gjelder oppdragelse mellom Norge og andre land.

Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRK

Barnevernet i Drammen har opplevd at bekymringsmeldinger om oppdragervold øker, og nå går flere minoritetsforeldre på foreldrekurs for å forebygge vold mot barn.

De kommer fra Syria, Afghanistan, Somalia og Eritrea og har fått tilbud om foreldreveiledningskurset via Introduksjonssenteret. Hensikten med kurset er å hindre oppdragervold.

– Oppdragervold er en del av en kultur som vi må ta vekk. Samtidig må vi da erstatte det med noe annet så det handler om en bevisstgjøring, sier Marianne Strand som er familieveileder i Barnevernstjenesten.

Store kulturforskjeller

Hala Briman fra Syria er ei av dem som går på kurset.

– Jeg tror dette kurset er viktig for meg siden jeg har fire barn. Her lærer vi hvordan vi skal oppdra barna og hva vi skal gjøre.

Hun forteller at det er stor forskjell på oppdragelse av barn i Norge og i Syria.

– Noen ganger kan barn bli slått i Syra, men det er ikke lov her. Her er det også mange aktiviteter for barn mens det nesten bare er skole for barn i Syria. Mens barn er det viktigste så er det ikke slik i hjemlandet mitt. Derfor liker jeg både den norske barneoppdragelsen og det norske skolesystemet best, sier Briman.

Grensesetting og samspill

Kursdeltakerne blir blant annet undervist i programmet ICDP- International Child Development Program.

– Når foreldre kommer til Norge er det mange nye ting blant annet norsk oppdragelse. Foreldrene har ofte mange spørsmål og lurer på om de gjør ting riktig. Samspillet med barna er det viktigste, sier lærer Hagos Tecle som jobber i PP tjenesten.

Han forteller om stor forvirring blant enkelte på hvordan man oppdrar barn i Norge, fordi grensesettingen er så annerledes i hjemlandet

– De vet at det er ulovlig å slå barn her i Norge, men noen lurer på hva som en gjør som alternativ til det, sier Tecle.

Elevene følger engasjert med mens Hagos underviser. På kurset får de nettopp de redskapene de trenger og resultatene er gode.

– De reflekterer over hvordan oppdragelse de har hjemme og de får vite hva vold gjør med barn. Har man et alternativ så vil en heller bruke det, forteller Marianne Strand fra barnevernstjenesten.