Hopp til innhold

Ungdom i Drammen skal selv forebygge tvangsekteskap

Når elevene på Galterud ungdomsskole i Drammen kommer tilbake etter sommerferien, blir de selv ekspertgruppen i arbeidet mot tvangsekteskap.

Oversiktskart ved Røde Kors-telefonen om tvangsekteskap

På veggen til Røde Kors-telefonen om tvangsekteskap og kjønnslemlestelse i Oslo henger noen av de Røde Kors tidligere har hatt kontakt med eller er savnet. (Arkivfoto)

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Skoleferie og økt reiseaktivitet øker risikoen for at noen unge kan bli tatt med til utlandet og tvangsgiftet, kjønnslemlestet, etterlatt i utlandet eller utsatt for andre overgrep.

– Vi har erfart at sommerhalvåret kan bli brukt til slike straffbare handlinger.

Det sier Anne-Bente Kentsrud som er familievoldskoordinator i Søndre Buskerud politidistrikt.

Anne-Bente Kensrud

Politibetjent Anne-Bente Kentsrud sier det har vært mye større fokus på tvangsekteskap de siste årene.

Foto: Nora Brønseth / NRK

– Det at noen lurer jenter, og gutter faktisk, ned til en familieferie og så ender det opp med et uønsket ekteskap, har vi hatt mye større fokus på de siste årene, forteller Kentsrud.

Skal finne løsningene selv

For å unngå slike saker, er forebygging et viktig stikkord. Og når elevene ved Galterud skole kommer tilbake fra ferie, skal de være med på et workshop-prosjekt i regi av skolens minoritetsrådgiver. Elevene skal bli delt inn i grupper hvor de selv skal diskutere seg fram til hva som er rett og galt.

Galterud skole

Ved Galterud skole blir gruppearbeidet en obligatorisk del av undervisningen.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

– Når ungdommene justerer hverandre, og jeg er med og gir valgalternativer, tror jeg det kan være med å utvide horisonten deres. Jeg tror det vil hjelpe dem til å bli sterke nok til å si ifra når noe er feil, sier minoritetsrådgiver Chro Borhan.

– Metoden handler om å møte dem der de er. Å aldri gi dem noen fasit, bare la dem diskutere og finne løsningene selv, fortsetter hun.

Ikke alt ansvar på ungdommen

Gruppearbeidet, som blir en del av obligatorisk undervisning for alle skolens elever, skal gjøre elevene sterke nok til å selv kunne påvirke sine foreldre.

– Vi skal styrke ungdommenes identitet. Jeg ønsker at de skal kunne ha en større påvirkning på sine egne foreldre, at de skal kunne si ifra. Bare det å tørre å si ifra er et steg i riktig retning, sier Borhan.

– Dere ønsker at de unge selv er med å forebygge?

– Ja, nettopp. Men man skal selvsagt ikke pålegge ungdommen alt ansvar når ting er helt feil på hjemmefronten. Det er derfor vi har voksne som skal hjelpe til, avslutter hun.