Bilene blir bedre, og skal være tryggere. Likevel øker antall ulykker og trafikkdrepte i Norge. Og teknologien får en del av skylda for utviklingen.
Skjermer og knapper stjeler oppmerksomhet – og lydene irriterer.
– Uansett hva jeg gjør, så kommer det en alarm, et pling. Man blir jo helt tullete av dette, sier Eirik Koren.
Her kan du se utblåsningen hans:
Trafikklærer: – Stort problem
NRK-journalisten trengte en leiebil tidligere i uka, og har fortsatt vondt i hodet.
– Til og med hvis jeg kjører bare én kilometer over fartsgrensa, og følger køen, selv da så kommer det, sier Koren, og roper bipe-lyder.
En som skjønner frustrasjonen hans, er daglig leder Geir Cato Grøn Kristiansen i Learn trafikkskole.
– Dette er ikke ukjent, det er veldig mye utstyr i dagens biler. Det kan føre til frustrasjon, sinne og usikkerhet, for det kan være utstyr du er overrasket over at finnes i bilen, sier Kristiansen.
– Og da begynner du kanskje å lete etter knappene?
– Da forsvinner fokus fra veien, og det er et stort problem.
Ikke fikle i fart
Rundt en tredel av dødsulykkene skyldes en eller annen form for uoppmerksomhet, og ofte har sjåføren vært distrahert av enten mobiltelefonen eller den integrerte skjermen i bilen.
– Folk leter etter knapper eller ser på skjermen midt i bilen for å finne ut hvordan vi skal sette på vindusviskerne, for eksempel.
– Det er faktisk vanskeligere å kjøre en moderne bil med masse utstyr, enn en 20 år gammel bil hvor alt egentlig er veldig intuitivt, sier Kristiansen.
Han understreker at det derfor er viktig å sette seg inn i all teknikken i bilen – før du ruller ut på veien.
– Du må ikke finne på å begynne å fikle med dette i fart, da må du kjøre til sida, sier Kristiansen.
– Det er sant, for der og da, når alarmen setter i gang, er det lett å tenke at «den blir jeg helt ko-ko av, den må av nå». Men det er jo ikke så lurt, sier Koren.
Fort en fotballbane
Systemet som piper kalles Intelligent Speed Assistance (ISA), og vil fra 1. juni være pålagt i alle nye biler. Det er Europakommisjonen som har bestemt at bilene skal ha teknologien som sier fra om du kjører raskere enn fartsgrensa.
Tross dette påbudet kan du skru av lydvarselet, men lovgivningen krever da at lydsignalet er aktivt igjen neste gang bilen startes, ifølge Norsk elbilforening.
Statens vegvesen mener det må jobbes mer med hvordan disse funksjonene skal utformes. Kanskje skal ikke alt være på en berøringsskjerm.
– Nye og moderne biler har i utgangspunktet høyere innebygget sikkerhet enn eldre biler, men de har også flere digitale systemer. En del av de funksjonene som er flyttet til en berøringsskjerm, gjør at man flytter blikket bort fra veien. Og det er ikke ønskelig, mener Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegvesenet.
– Det kan være en bedre løsning med en knapp du må vri på, eller talestyrte løsninger.
Ifølge Vegvesenet skal du ikke ta blikket bort i mange sekunder før du har kjørt en strekning på 100 meter, altså nesten en fotballbane.