Ved hjelp av en perm som innholder nøye utvalgte ord og en stoppeklokke er det nå mulig å finne ut om elever har lese- og skrivevansker. Testen er revolusjonerende fordi det ikke finnes noe slikt fra før.
Vil selge testen
Det er pedagoger ved Pedagogisk Psykologisk Tjeneste i Ringerike kommune som lager testen. Og nå ønsker PP-tjenesten å selge produktet til alle landets kommuner og skoler.
Arbeidet med den nye testen har foregått hos PP-tjenesten på Ringerike ved siden av andre oppgaver - uten ekstra penger eller ekstra ansatte. Kopiering, hefting og pakking foregår i ledige stunder på et bakrom hos kommunen.
Vil hjelpe
- Det er et stort behov for en slik test, sier spesialpedagog i Ringerike, Elsebet Skaar. Hun synes arbeidet både er viktig og givende. Hun har vært med fra starten i 1993 med å utarbeide testen.
Skår forteller at testen er blitt til fordi alternativene var for dårlige. Nå håper hun å kunne hjelpe barn og unge over hele landet med deres store problemer.
Skaar har jobbet med dysleksi i mange år, men savnet en test som raskt og nøyaktig kunne finne ut om en elev har lese- og skrivevansker. Derfor gikk hun sammen med gode kollegaer for å prøve å lage en test som var god nok.
Den mest tidkrevende jobben var å finne ord som skulle med i testen. Hvilke ord, hvor korte eller lange, hvor vanskelige og i hvilken rekkefølge skulle de komme. I I 1999 skulle teorien settes ut i praksis. Samtlige elever på Ringerike ble testet. I alt ett tusen elever ble målt etter lytte- og leseforståelse. Det skaffet pedagogene et gjennomsnitt de kunne jobbe og måle etter.
Thomas fikk hjelp
Thomas Voreland er elev ved Kirkeskolen i Ringerike og testen har hjulpet ham med lese og skrivevanskene hans. Lærer Kathrine Bergby veileder Thomas.
Thomas Voreland går i 7. klasse på Kirkeskolen i Ringerike. Han er en av flere elever som gjennom testen har fått avdekket lese- og skrivevansker. Han sliter med å få med seg alle bokstavene. Når han leser kan bokstavene hoppe, de bytter rekkefølge og noen faller ut.
Thomas er ikke alene om å oppleve dette. Det finnes ikke sikre tall, men stadig flere barn får problemer med å lese og skrive. Og da blir det veldig viktig å oppdage problemet så tidlig som mulig for å kunne komme igang med tiltak. Den nye testen har iallefall hjulpet Thomas til å kunne lese bedre.