NRK Meny
Normal

Plages av trafikkstøy etter tunnelstengning

Det er en merkbar trafikkøkning på riksvei sju etter stengingen av Gudvangatunnelen. Naboer av veien plages med trafikkstøy.

Vogntog

Trafikken på riksvei 7 er merkbart større etter at Gudvangatunnelen ble stengt. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

Etter at Gudvangatunnelen ble stengt grunnet brannen på onsdag har trafikken på riksvei sju gjennom Hallingdal og over Hardangervidda økt kraftig. Målinger Statens vegvesen har foretatt viser at drøyt 700 tunge kjøretøy vil passere Geilo hver dag.

Torleif Ødegård, pensjonert rektor, som bor like øst for Geilo sentrum, sier det er plagsomt for dem som bor nær veien.

– Vi venner oss jo til det etter hvert, men hvis vi for eksempel sitter på verandaen og tar opp video av det som skjer der, hører vi virkelig hvor ille det er. Det er susing hele tiden, og akkurat nå er det nylagt asfalt her. Når den får ligge en stund, blir det betydelig verre, sier han.

Betenkt

Og det er ikke bare om dagen Ødegård plages med trafikkstøy fra riksveg sju.

– Det går hardt ut over nattesøvnen i perioder, men det er jo ingen overraskelse at tunnelstengningen fører til stor trafikkøkning. Kartet Vegvesenet har lagt frem viser jo klart og tydelig at dette er den korteste veien, og publikum følger disse rådene, mener han.

Han er betenkt over at stengingen av Gudvangatunnelen får så store konsekvenser.

– At Gudvangatunnelen stenger tre av fem aktuelle øst-vestforbindelser. Hvordan er det mulig?

Kjemper for mer trafikk

Ivar Arne Lid

Ivar Arne Lid påpeker at riksvei 7 er det korteste alternativet mellom Oslo og Bergen.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Ivar Arne Lid har de siste årene stått fram som en av de ivrigste forkjemperne for å bygge tunneler under Hardangervidda. Han peker også på at rv7 er det korteste alternativet mellom Oslo og Bergen. Men alternativet han kjemper for vil nødvendigvis gi økt trafikk på riksvei sju.

– Inntil det bygges en tunnel, er det klart det blir en hard belastning å få 450 tunge vogntog i døgnet i tillegg til de 2–300 som går her fra før, sier han.

Helt greit

Tony Kjøl

Tony Kjøl mener dette synliggjør behovet for flere øst-vestforbindelser.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Ordfører i Hol, Tony Kjøl tror ikke at brannen i Gudvangatunnelen har noen innvirkning på arbeidet med Hardangerviddatunnelene.

– Brannen er ille for dem som blir direkte rammet, men det synliggjør behovet for å ha flere øst-vestforbindelser sier han.

– Men nå blir det jo veldig mye mer trafikk gjennom Hol og Geilo?

– Ja, det gjør det, men vi er glad i trafikk her, så det er helt greit, sier Hol-ordføreren.