Hopp til innhold

– En myte at Ringeriksbanen er et klimaprosjekt

Ringeriksbanen er satt på vent. Det er Martin Lindal, leder av Naturvernforbundet i Buskerud fornøyd med.

Martin Lindal

Martin Lindal, leder av Naturvernforbundet i Buskerud, sier at jernbane ikke er god klimapolitikk.

Foto: Ronald Hole Fossåskaret / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Klimaproblemer, det er nå! Det er nå vi må ta grep. Altså, denne banen er planlagt gjennom internasjonalt vernet våtmark. Det er slett ikke forsvarlig.

Ordene kommer fra Martin Lindal, leder av Naturvernforbundet i Buskerud, som kommenterer Ringeriksbanen, som midlertidig er satt på vent.

Milliarder til veiutbedring – Ringeriksbanen i det blå

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) kalte inn til pressekonferanse tirsdag morgen. Der kom det nye løfter for både E16 og RV7.

Anledning var at Nasjonal transportplan legges frem fredag 22. mars.

– Vi går videre med den såkalte «dødsveien», E16, sa han og la til at det er viktig å få realisert denne ulykkesutsatte veistrekningen.

Totalt skal det brukes over 18 milliarder i fylket, i veipakke Buskerud: E16 Nymoen – Eggemoen, RV7 Ørgenvika – Kittilsvik, og E16 Skaret – Hønefoss.

Les også Ministeren omtaler det som «dødsveien» – gir milliarder til utbedring

Skiltprotest ved E-16 i Hole

– Ikke forsvarlig politikk

Men foreløpig blir det ingen Ringeriksbane. Det har opprørt mange. Men ikke Naturvernforbundet og Martin Lindal.

– Hvorfor er dere fornøyde?

– Det gir oss rom til å tenke nye traseer. Det er en myte at Ringeriksbanen er et klimaprosjekt, sier Lindal.

– Bygg en to- til trefeltsvei. To felt som kan gå oppover før helga, og to nedover på slutten av helga.

Martin Lindal Leder av Naturvernforbundet i Buskerud

Han sier at det vil medføre store utslipp i byggeperioden som man kanskje aldri rekker å ta inn igjen, og legger til at dette er viktige leveområder og rasteplass for tusenvis av fugl.

– Dette er ikke noe jeg finner på, jeg kan lene meg på uttalelser fra Fylkesmannen, som er statens forlengede arm, vaktbikkja, sier Lindal og siterer Fylkesmannen som i juni 2018 uttalte følgende:

«Valgt trasé mellom Ringerike og Hole kommer i konflikt med internasjonalt og nasjonalt viktige natur- og landskapsområder. Planforslaget er i strid med nasjonal miljøpolitikk».

– Så jeg har altså staten med meg på det.

– Men er ikke det et lite paradoks? Flere ville jo kanskje valgt tog fremfor fly på Oslo-Bergen-strekningen, som antageligvis da er bedre for miljøet?

– Ja, noen ville kanskje valgt tog fremfor fly, men byggekostnadene er så enorme. Å kjøre dobbelt, altså både jernbane og vei, gjennom et så viktig våtmarksområde, det er rett og slett ikke forsvarlig politikk, svarer naturvernforbundslederen.

Martin Lindal på Tempelseter

Lindal vil heller ha gjenbruk av eksisterende vei, og ikke en firefelts motorvei med 110 km/t-fartsgrense.

Foto: Azad Razaei / NRK

Kaller utbyggingen galskap

Nå tyder likevel alt på at E16 blir bygget ut dette området, og vil følge traseen til Ringeriksbanen.

Så traseen gjennom disse områdene blir jo allikevel bygd ut med vei i stedet for.

– Hva tenker du om det?

– Ja, det er jo galskapen fullendt. Da vil jeg vise til Hurdalsplattformen, som regjeringen har vedtatt, eller som de har uttalt. «Natur skal være ramme for all politikk». Og det er ikke lenge siden samferdselsministeren uttalte at nå er det slutt på gedigne firefelts motorveier. Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) kommer stolt hjem fra Montreal og har undertegnet naturavtalen. Han må jo ha glemt å informere de andre om dette, da, sier Lindal.

E16 Ringerike er det aller verste nye prosjektet

I en pressemelding melder Naturvernforbundet ved leder Truls Gulowsen at «regjeringen bommer på samfunnets behov for omstilling».

Vi er skuffet over at regjeringens framtidsplan er full av store motorveiprosjekter som vil rasere enorme mengder natur og legge til rette for økt trafikk. Blant verstingene er nye motorveier gjennom naturreservater, i både Lågendeltaet og Tyrifjorden, sier Gulowsen.

Truls Gulowsen

Truls Gulowsen, leder av Naturvernforbundet.

Foto: Eivind Molde

Naturvernforbundet krever flere prosjekter stanset eller sterkt nedskalert.

I pressemeldingen heter det blant annet at «E16 Ringerike er det aller verste nye prosjektet i denne planen».

Miljøpartiet De Grønnes Une Bastholm har tidligere sammenlignet utbyggingen av E16 med en mer kjent utbygging, Lågendeltaet i Innlandet.

Les også Reagerer på oppsplitting av E16 og Ringeriksbanen: – Den verst tenkelige løsningen

Markering Ringeriksbanen Hønefoss

– E16, Ringeriksbanen og dette våtmarksområdet, er det underkommunisert hva slags område dette er?

– Ja, jeg vil påstå det, svarer Linholm, – naturødeleggelsene er større på Ringerike enn i Lågendeltaet. Og på en eller annen merkelig måte så har man klart å selge dette som et klimaprosjekt. Det er liksom opplest og vedtatt at jernbane er god klimapolitikk.

Nei til firefelts motorvei

Lindal mener vi at gjenbruk av eksisterende vei er veien å gå. At det er behov for å ruste opp veien har han forståelse for, men han mener vi ikke trenger en firefelts motorvei.

– Bygg en to- til trefeltsvei. To felt som kan gå oppover før helga, og to nedover på slutten av helga. Det er mulig med den digitale utviklingen vi har hatt nå.

Han legger til at det heller ikke er noen vits i å «rase av gårde i 110 km/t».

– Det vil jo òg føre til økt energibruk. Altså om vi bruker 10–15 minutter ekstra mellom Oslo og Hallingdal, for dette er jo egentlig en slags hyttevei – det betyr ingenting, avslutter Martin Lindal.