Hopp til innhold

Nå er den blitt familiens hovedbil

Nå brukes ikke lenger elbilen bare for å spare penger på vei til jobben. Flere og flere lar bensinbilen bli stående.

elbil

POPULÆR: Gode ordninger for elbileiere i Norge har gjort elbilen svært populær.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Dette er elbil nummer to for meg. Jeg kjøpte den første for to år siden, sier elbileier Kristin Selstad.

På hurtigladestasjonen ved E18 i Lier summer elbilene innom for å hurtiglade, men Selstad sier hun vanligvis kjører strekningen mellom Oslo og Larvik uten å måtte fylle elektroner på tanken.

– I hvert fall ikke på sommertid. Jeg skal ikke tilbake til vanlig bil. Jeg skal fortsette med elbil, sier hun skråsikkert.

Martin Snyer, en annen elbileier, er forelsket i sin bil. I sommerferien har han brukt den på skikkelig langtur.

– Vi har kjørt fra Haugesund til Kristiansand og tatt fergen over til Hirtshals og kjørt gjennom Danmark og ned til Kiel. Det går helt fint, forteller han.

Mindre rekkeviddeangst

Norge har lenge hatt verdens beste ordninger for kjøp og bruk av elbiler. Den har blitt en god ekstrabil, i tillegg til diesel eller bensinbilen. Men en ny undersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening viser at elbilen har blitt bil nummer én for mange.

I undersøkelsen er flere tusen elbilister blitt spurt om daglig og årlig bruk. Undersøkelsen viser at den største gruppa elbileiere forsikrer bilen for mellom 12 000 og 16 000 kilometer i året. Det er en kjørelengde på nærmere 50 kilometer hver dag. Elbilen brukes ikke lenger bare for å spare penger på pendling til og fra jobben.

– Veldig mange forteller at diesel eller bensinbilen, dersom de har en, blir stående veldig mye av tida fordi elbilen gjør jobben. Det er et godt bevis på at elbilen er kurant vare, sier Ståle Frydenlund, kommunikasjonsrådgiver i Norsk elbilforening.

Liten nedgang

En oversikt over biler som er blitt registrert for første gang første halvår i år viser at 15 prosent av bilene var elektriske. Dette er en liten nedgang fra i fjor, men den store andelen elbiler i Norge gjør at bilprodusentene lytter til norske kjøpere ifølge Frydenlund.

– Vi kjører bilene i ett tøft klima gjennom hele året. Man opplever at rekkevidden er dårligere i vinterhalvåret enn i sommerhalvåret. Vi har delt så mye kunnskap og erfaring at produktene tar raskere steg framover, sier han.

Elbileier Lars Holth Hansen, som også er innom for å lade bilen i Lier, sier det er vondt å starte opp den gamle bilen som går på fossilt drivstoff.

– Jeg føler meg helt hensatt til steinalderen når jeg må ta den gamle bensinbilen min, sier han.