Løwe reagerer på at Tine i den nye kampanjen forsøker å få forbukerne til å tro at selskapet nå lanserer nye produkter «Nå kommer melken fra gårder i din region », sier Tine i kampanjen.
Løwe mener selskapet villeder forbrukerne til å tro at Tine lanserer kortreist melk, mens melken fraktes akkurat like langt som tidligere.
Fraktes akkurat like langt
– Med den nye reklamekampanjen forsøker Tine å få forbrukerne til å tro at de har kommet med nye produkter som er lokalprodusert. Melken fraktes like langt som tidligere, hevder Løwe.
Han peker dessuten på at Tine de siste årene har lagt ned et stort antall meierier over hele landet. Dermed er det lite trolig at melken nå er mer lokal enn tidligere, sier han. Han mener Tine forsøker å selge et budskap som er det motsatte av hva de egentlig praktiserer.
Tine avviser kritikken
Kommunikasjonssjef i Tine, Lars Galtung, avviser kritikken. Han sier Tine på de nye kartongene ønsker å gi folk et innblikk i hvor melka kommer fra.
– Det er på ingen måte slik at vi forteller folk at melka kommer fra rett rundt neste sving, men vi forteller at melka kommer fra regionen folk er bosatt i, sier Galtung.
Klager Tine inn til ombudet
Miljøpartiet De Grønne har nå klaget Tines kampanje inn til forbrukerombudet. Det er ikke første gang. Også Tines forrige kampanje klaget MDG inn for forbrukerombudet, den gang valgte ombudet å ikke behandle klagen.
- Les også:
MDG har ennå ikke fått svar fra ombudet.
– Vårt håp med dette er at Tine skal bli tvunget til å være redelige i sine reklamekampanjer, sier Løwe.
Vi holder oss til forskriftene
Kommunikasjonssjef i Tine, Lars Galtung, tror MDG har en særs dårlig sak i sin klage til forbrukerombudet.
– Forrige gang MDG klaget oss inn så behandlet ikke ombudet klagen, også denne gangen er vi sikre på at Tine holder seg til gjeldene forskrifter, sier Galtung.