Hopp til innhold

Mener Tines snakkende kyr lyver

Miljøpartiet De Grønne har fått nok av Tines snakkende og lykkelige kyr. – Dette er idealisering av landbruket, sier de og ber Forbrukerombudet stoppe den nye reklamefilmen fra meierigiganten.

Reklamefilm tinne

TINE-LYKKE: – Snakkende kyr som skryter av livet på landet, det er villende reklame, mener Miljøpartiet De Grønne.

Foto: Faksimile fra Tines reklamefilm på YouTube

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Reklamen starter selvfølgelig med et raut. De nyvaska Dagrosene koser seg i enga bak fjøsen, og det forteller de TV-seerne. Også bonden får høre at han er et godt menneske.

Men selv om kyrne prøver å være morsomme, så har enkelte fått melka i vrangstrupen.

Reklamen lyver

Anne Viken har jobbet som vetererinær i Sverige og er en ivrig nettblogger. Hun er opptatt av dyrevelferd og matproduksjonen i verden, og mener reklamen lyver. Langt fra alle kyr har nemlig mulighet til å kose seg i sola, enkelte må stå i fjøsen hele sommeren.

Se reklamen her:

– Reklamen stemmer ikke med virkeligheten. Norske forbrukere tror at kyrne har åtte uker ferie ute på beite. Men i Norge er det lovlig å holde kyr inne hele året dersom bonden har gått over til løsdrift. Selvsagt er det mange bønder som slipper ut kyrne sine. Men det er heller ingen tvil om at det er mange norske bønder som benytter muligheten til å ha kyrne inne hele året. Det er mer lettvint. Bonden slipper å lage til beiteområde og slippe inn og ut dyra sine, sier hun til NRK.no.

Anne Viken.

Blogger og veterinær Anne Viken mener Tine fører forbrukerne bak lyset.

Foto: Arne Stubhaug / NRK

Hun reagerer også på at melkekyr beiter ute sammen med kalver.

– Det er ingen melkeproduserende, norske kyr som går ute på beite sammen med kalver. Dette er en åpenbar faktafeil som gir en feilaktig framstilling av norsk mat. Skal vi beholde denne merkevaren, og som folk stoler på, bør den ikke være full av faktafeil, sier hun.

Viken tror Tine utnytter folks manglende kunnskaper om norsk dyrehold.

– Kunnskapen om norsk landbruk er lav i samfunnet. Og man kan ikke forvente at konsumentene skal kjenne til regelverket. Og det forbrukerne ikke kjenner til, virker det som om Tine utnytter. De skal tjene penger. Men de glemmer er at de undergraver sin egen merkevare, sier hun.

Dagros har det bedre i Sverige

Viken sier at kravene til dyrevelferd er mye høyere i Sverige enn i Norge.

– Der er det krav om at alle kyr, både bås-kyr og i løsdrift skal gå ute minst tre eller fire måender i året. Det er dobbelt så mye som minumumskravet for kyr som lever på bås i Norge.

Klaget inn til Forbrukerrådet

Illustrasjonsbilde: Kyr på bås

Dette er hverdagen til norske kyr - et liv bå båsen.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

Miljøpartiet De Grønne har klaget inn Tine sin snakkende kyr-reklame til Forbrukerombudet for å få stoppet den.

– Tine viser unntakene i norsk landbruk og presenterer det som regelen. Tre av fire kyr står fortsatt på bås ti måneder i året. Løsdriftskyr har ikke rett til å gå ut i det hele tatt. Kyr lever dessuten ikke først og fremst av gress, men av kraftfor, som ofte er så kraftig at kyrne går med konstant diare. Flere problemer underslås i denne reklamen, mener Sondre Båtstrand i De Grønne.

Han mener reklamen undergraver øko-satsingen og forleder forbrukere til å tro at alle melkekyr er på beite.

– Jeg utfordrer Tine til å lage en reklame som viser hvordan flertallet av melkekyrne har det mesteparten av tiden. Det er ikke så rart at Tine sliter med å få solgt mer enn halvparten av øko-melken som økologisk når vanlig melkeproduksjon blir fremstilt som en ren idyll for dyrene, mener talsperson Sondre Båtstrand.

Kommunikasjonssjef Lars Galtung i TINE SA

Kommunikasjonssjef Lars Galtung i Tine.

Foto: Tine

Kommunikasjonssjef Lars Galtung i Tine Meierier avviser at meierigiganten forsøker å lure noen.

– Tine har dokumentasjon på at norske kyr har god helse og leverer melk av ypperlig kvalitet. Vi slår et slag for norsk melkeproduksjon, og dette gjør vi med humor og glimt i øyet, sier Galtung.

Han framholder også at Tine har øko fokus på øko-melk.

– Dette er ikke en konflikt om økologi og konvensjonell melk. Vi ønsker også mer øko-melk på markedet. Men det krever et tettere samaberid mellom varehandel, interesseorganisasjoner og leverandører for å få det til, sier Galtung.

Hva mener du? Diskuter saken her!