Nå krever fylkessekretær Terje Tandberg i Norges Lastebileierforbund at veimyndighetene gjør de små rundkjøringene større.
Tandberg forteller tungtransportsjåførene flere ganger i uken kan oppleve svært farlige situasjoner i rundkjøringer.
- Personbiler har veldig lett for å komme på innsiden eller på yttersiden av oss, uten å tenke på hvor stor plass vi må ha. Dersom vi ikke oppdager personbilen så kan det være gjort. Da tar vi hele siden på bilen, sier Tandberg.
Ofte farlige situasjoner
Tandberg forteller at personbiler ofte presses ut i farlige situasjoner av vognen bak.
- Nå har jeg kjørt i rundt en uke og det har allerede skjedd fire ganger i løpet av denne perioden at jeg har holdt på å klemme en personbil, sier han.
Tandberg forteller at norske rundkjøringer i hovedsak er langt mindre og trangere en rundkjøringer i utlandet. Nå ønsker han at norske veimyndigheter skal øke standardstørrelsen på norske rundkjøringer for å bli kvitt de trafikkfarlige situasjonene.
Uaktuelt med større
Sjefingeniør Tor Smedby i Veidirektoratet mener imidlertid at de har funnet den beste størrelsen.
- Vi mener at de norske rundkjøringene er passe store. De er veldig trafikksikre fordi en må kjøre langsomt gjennom dem. Dersom de blir gjort større, øker farte, og ad kan det bli flere ulykker, sier Smedby.
Terje Tandberg mener at den lave farten ikke er noe godt argument. En tung tilhenger kan gjøre store skader, selv i sneglefart.
- Vi veier 50 tonn og da hjelper det lite med lavere fart. Personbilen blir flat uansett, sier han.
Tar hensyn til trailere
Smedby på sin side opplyser at de har kommet frem til størrelsen av rundkjøringene etter en vurdering av sikkerhet opp mot fremkommelighet. Han mener at det er tatt hensyn til de store kjøretøyene.
- Ja , det har vi tenkt mye på og hvis en ser på en del av rundkjøringene her i landet, så ser en at vi har gjort en del av sentraløya overkjørbar for de store kjøretøyene, sier Smedby.
Han mener at de som kjører personbiler bør bli mer oppmerksom på faren med store kjøretøy i rundkjøringer.
- Dersom rundkjøringene skal fungere som planlagt, må en ha en fleksibel holdning når en kjører inn i dem. Dette oppfordrer jeg alle til å tenke på, sier Smedby.
- Hold deg bak
Trailersjåfør Terje Tandberg har også klare råd til oss som kjører små biler.
Dersom en tar igjen en lastebil mot en rundkjøring, bør en holde seg bak den. Det er det aller sikreste, sier han.