Hopp til innhold

– Når ladelampa blinker rødere og rødere, da begynner svetten å renne

Miljøaktivist Gunhild Stordalen åpnet i dag ladestasjonen som skal gjøre det enklere å kjøre elbil i Kongsbergområdet.

Gunhild Stordalen Elbil

SE VIDEO: Gunhild Stordalen åpnet ladestasjonen som skal gjøre det enklere å kjøre elbil i Kongsbergområdet. Her er hun med sin Tesla elbil.

– Når du er på langtur og er nesten fremme. Ladelampa blinker rødere og rødere. Da begynner svetten å renne, i alle fall for meg, sa Gunhild Stordalen da hun åpnet den nye ladestasjonen for elbiler på Kongsberg i dag.

Med Kongsberg Automotive i spissen skal 15 norske selskaper i samarbeid utvikle fremtidens løsninger for elbiler. Målet er å komme inn på det internasjonale marked.

– Buskerudregionen skal bli et av verdens mest attraktive steder for utvikling av løsninger for elbiler og elbilbasert samferdsel.

Det sa administrerende direktør i Kongsberg Automotive, Hans Peter Havdal, da han i dag var med på å markere den offisielle oppstarten for samarbeidsprosjektet Electric Mobility Norway. Prosjektet startet for tre år siden og består nå av 15 bedrifter med kompetanse innen blant annet bilindustri, elektronikk og IKT.

Hans Peter Havdal

Hans Peter Havdal i Kongsberg Automotive

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

– Samlet har virksomhetene en kompetanse som gir dem potensial til å utgjøre en slagkraftig næringsklynge innen elektrifisering av kjøretøy og fremtidsrettede samferdselsløsninger, forteller Havdal.

Han understreker at tverrfaglig tenking er essensiell, og at samarbeidet vil kunne utvikle komponenter som gir fullverdige elektriske transportmidler.

– I dag er elbilen mye et fremkomstmiddel for bykjernene. Vi synes det skal være et fullverdig pendlekjøretøy som skal brukes i større skala. Da må vi finne bedre løsninger enn de vi har i dag, slik at bilene får større rekkevidde, sier Havdal.

Og løsningene er allerede på vei. Blant annet hos Drammensbedriften Eltek hvor en ny type ladere er under utvikling.

Les også:

Saken fortsetter under bildet.

Lading av elbil

På Kongsberg kan du nå hurtiglade elbilen.

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

Skal lade Volvos nye hybrid

Med Volvo som en av kundene, ser Arne Steinbakk lyst på elbilfremtiden. Han er direktør for e-mobility i firmaet Eltek som i utgangspunktet utvikler strømforsyningssystemer innen telekom. Nå er det elbilladere som står i høysetet for flere av ingeniørene.

Arne Steinbakk

Arne Steinbakk i Eltek

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

– Vi har en veldig unik teknologi for ladere, og vi så at de hadde mange fellesnevnere med laderne som brukes i elbiler, forteller Steinbakk.

Han mener firmaet har alt å vinne på å være en del av Electric Mobility Norway hvor de vil kunne utveksle erfaringer og kunnskap, og kanskje finne prosjekter hvor de kan samarbeide med flere av de ulike partnerne i næringsklyngen.

Enn så lenge jobber Eltek med egne prosjekter, og de har utviklingsavtaler med flere bilprodusenter.

–Blant annet inngår våre ladere i Volvos nye V60 hybridbil, sier Steinbakk.

Han ser en stor fremtid i elbilene. Markedsanalysene tilsier at mellom fem og ti prosent av alle biler som produseres i 2020 vil være rent elektriske eller hybridbiler. Det kan gi et stort marked for Drammensfirmaet. og de andre partnerne i Electric Mobility Norway.

Rekkevidden er likevel fremdeles en utfordring, men også her tas det grep i Buskerudregionen. Sammen med dagens offisielle oppstart av næringsklyngen kunne nemlig også Kongsbergs første hurtigladestasjon tas i bruk.

Raskere lading på Kongsberg

– Buskerud er det mest potente området når det kommer til bruk av elbil. Satsing på slike biler er viktig for å få til en bærekraftig grønn utvikling i området.

Det uttalte fylkesordfører Morten Eiksrød da han sammen med miljøaktivist Gunhild Stordalen åpnet ladestasjonen som skal gjøre det enklere å kjøre elbil i Kongsbergområdet.

Gunhild Stordalen

Gunhild Stordalen med sin Tesla elbil.

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

For elbilbrukere som Stordalen, er det største mareritt er å gå tom for strøm, og så måtte vente i timevis før bilen igjen er fulladet. Hurtigladestasjonene gir dermed bilene et veldig løft og gjør dem til et mer attraktivt fremkomstmiddel for alle.

– For vi kan ikke bremse oss inn i fremtiden, vi må fjerne rekkeviddeangsten og gi bånn gass med elbil, sier Stordalen.

Og pedalen skal virkelig trykkes inn for fullt, forteller fylkesordfører Eriksrød.

– Samarbeidet mellom aktørene i næringsklyngen er derfor viktig. Vi må se lenger enn det lokale og regionale markedet. Når det kommer til elbiler må fokuset ligge internasjonalt, sier Eriksrød.

Målet er at bedriftene i Electric Mobility Norway skal ta en ledende posisjon i elbilmarkedet når oljevirksomheten går ned, og at Kongsberg skal stå i spissen for utvikling av nye teknologiske løsninger.