Drammen er langt fremme i satsingen på data-teknologi i skolen. Før jul i år skal alle lærerne ha sin egen bærbare pc.
Elevene skal ta i bruk såkalte digitale mapper, som nærmest er egne hjemmesider med informasjon om skolearbeidet.
Dette er allerede prøvd ut ved flere av kommunens skoler, der elever, lærere og foreldre kommuniserer flittig via internett og e-post.
Foto: Jørn Gjersøe
Dermed gjør Drammen som stortingsflertallet ønsker, og det er å gjøre data til en enda større del av skolehverdagen.
Kari Høyer
Kommunaldirektør Kari Høyer sier utviklingen krever at barna har tilgang til data hjemme.
Hun frykter at mer data i skolen kan skape klasseskiller mellom dem som har hjemme-PC og dem som ikke har det.
- En løsning kan være å låne bort datamaskiner til de elevene som ikke har det hjemme, sier Høyer.
Og et av tiltakene kan bli å samarbeide med næringslivet om brukte pc'er, som i neste omgang plasseres hjemme hos dem som trenger det.
Ikke alle har PC
Frykten for klasseskiller kan være begrunnet. Statistisk Sentralbyrås undersøkelse om data i husholdningene, viste at bare 45 prosent av husholdninger med inntekter under 200.000 kroner hadde PC og internett i fjor.
Tendensen er at jo mer du tjener, jo større er muligheten for at du har din egen pc med internett-tilkobling.
Leder i Foreldreutvalget i Grunnskolen, Loveleen Rihel Brenna, støtter forslaget og sier det er kommunenes ansvar å sørge for nok datamaskiner til elevene.
- Kommunene er selv nødt til å sørge for nok datamaskiner til elevene, og ikke kreve at foreldrene stiller opp.