– Det er fort gjort at vi blir sittende igjen uten noen ting, sier ordfører i Hol, Petter Rukke.
Torsdag ble det avholdt et stort veimøte på Gol. Over 90 politikere og veilobbyister var samlet for å legge frem synspunkt og fakta om hvilken vei som bør velges som det nordlige øst-vest-alternativet. På møtet fortalte Rukke om det han frykter: At samferdselsdepartementet skal velge E16 over Valdres, i tillegg til den allerede valgte E134 over Haukelifjell, fordi hallingene ikke blir enige.
– Hallingene må stå sammen og vise at vi faktisk kjemper for veiene våre. Jeg kjemper jo for riksvei 7, og sa tidligere i dag at 65 prosent av de vi har i fritidsboliger her kommer fra vestsiden, forteller Rukke.
– Kartet taler for seg
Problemet til ordføreren i Hol er at hans kollega i Hemsedal, som også er regionsordfører i Hallingdal, ikke er interessert i å gå inn for det samme veialternativet.
– Jeg er jo også styreleder i interesseselskapet Rv52/Rv5 og det er jo naturlig at jeg gir uttrykk for det her. Politikerne i Hemsedal har gitt meg et klart mandat, sier ordfører Oddvar Grøthe.
Han mener det hele blir klart hvis man studerer kartet.
– Kartet taler for seg. Riksvei 52, sammen med E16 til Voss og riksvei 5 til Sogn og Fjordane og Møre, den favner hele Vestlandet. Hardangervidda-alternativet går rett mot Voss og Bergen. Så nasjonalt sett er jeg ikke i tvil, sier Grøthe.
Utsatte avgjørelse
18. desember i fjor skulle samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presentere de to veiene som blir hovedveier mellom øst og vest. På forhånd var det ventet at ministeren kom til å velge E134 og Rv52.
Men etter at ministeren hadde gitt den ene gulroten til E134, kom beskjeden om at riksvei 7 og riksvei 52 skulle vurderes på nytt. Solvik-Olsen sendte ballen tilbake til Statens vegvesen.
Viktige innspill
Statens vegvesen var til stede under møtet på Gol, og tar med seg flere argumenter i arbeidet med sin anbefaling. Det er ventet at avgjørelsen kommer en gang i løpet av våren 2017.
– Dette er veldig viktig for oss. Det gir oss innspill om hva dette dreier seg om, hva som er behovet og hva som er interessene i de forskjellige områdene, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Morten Ask.
– Men det er ganske sprikende interesser i salen her?
– Ja, men det er det som er viktig for at vi skal få laget et godt beslutningsgrunnlag, at vi får frem alle disse ulike interessene og at vi får analysert og sammenstilt dem, avslutter Ask.