Hopp til innhold

Frykter Hallingdal står tomhendte igjen

GOL (NRK): Ordføreren i Hol mener hallingene må samle seg om én vintervei over fjellet, slik at de ikke blir sittende igjen uten stamvei. Men frontene står fortsatt på sitt.

Kart over E134 til Haugesund

OSLO-BERGEN PÅ 3,5 TIMER: Innen sommeren 2017 skal politikerne vedta ny hovedtrasé mellom Østlandet og Vestlandet. Men hva blir den raskeste veien for deg der du bor, hvilke alternativer utredes, og hvor mye tid sparer du egentlig? Se denne 57 sekunder lange videoen laget av NRK-fotograf Ole-André Lagmandokk, så blir du litt klokere.

– Det er fort gjort at vi blir sittende igjen uten noen ting, sier ordfører i Hol, Petter Rukke.

Petter Rukke, ordfører i Hol

Ordfører i Hol, Petter Rukke, kjemper for at riksvei 7 over Hardangervidda skal bli stamvei.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Torsdag ble det avholdt et stort veimøte på Gol. Over 90 politikere og veilobbyister var samlet for å legge frem synspunkt og fakta om hvilken vei som bør velges som det nordlige øst-vest-alternativet. På møtet fortalte Rukke om det han frykter: At samferdselsdepartementet skal velge E16 over Valdres, i tillegg til den allerede valgte E134 over Haukelifjell, fordi hallingene ikke blir enige.

– Hallingene må stå sammen og vise at vi faktisk kjemper for veiene våre. Jeg kjemper jo for riksvei 7, og sa tidligere i dag at 65 prosent av de vi har i fritidsboliger her kommer fra vestsiden, forteller Rukke.

– Kartet taler for seg

Problemet til ordføreren i Hol er at hans kollega i Hemsedal, som også er regionsordfører i Hallingdal, ikke er interessert i å gå inn for det samme veialternativet.

Oddvar Grøthe, ordfører i Hemsedal

Ordfører i Hemsedal, Oddvar Grøthe, kjemper for at riksvei 52 over Hemsedalsfjellet skal bli stamvei.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– Jeg er jo også styreleder i interesseselskapet Rv52/Rv5 og det er jo naturlig at jeg gir uttrykk for det her. Politikerne i Hemsedal har gitt meg et klart mandat, sier ordfører Oddvar Grøthe.

Han mener det hele blir klart hvis man studerer kartet.

– Kartet taler for seg. Riksvei 52, sammen med E16 til Voss og riksvei 5 til Sogn og Fjordane og Møre, den favner hele Vestlandet. Hardangervidda-alternativet går rett mot Voss og Bergen. Så nasjonalt sett er jeg ikke i tvil, sier Grøthe.

Veimøte på Pers hotell, Gol

Torsdagens møte gikk i en fullsatt sal i Gol.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Utsatte avgjørelse

18. desember i fjor skulle samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presentere de to veiene som blir hovedveier mellom øst og vest. På forhånd var det ventet at ministeren kom til å velge E134 og Rv52.

Men etter at ministeren hadde gitt den ene gulroten til E134, kom beskjeden om at riksvei 7 og riksvei 52 skulle vurderes på nytt. Solvik-Olsen sendte ballen tilbake til Statens vegvesen.

Kart over foreslåtte fjelloverganger i Sør-Norge

Statens vegvesen har gått inn for at E134 og riksvei 52 skulle bli de nye hovedforbindelsene. nå må de vurdere riksvei 52 mot riksvei 7 på nytt.

Foto: NRK

Viktige innspill

Statens vegvesen var til stede under møtet på Gol, og tar med seg flere argumenter i arbeidet med sin anbefaling. Det er ventet at avgjørelsen kommer en gang i løpet av våren 2017.

Morten Ask, prosjektleder i Statens vegvesen

Ask sier det er viktig å få på plass alle innspill.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– Dette er veldig viktig for oss. Det gir oss innspill om hva dette dreier seg om, hva som er behovet og hva som er interessene i de forskjellige områdene, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Morten Ask.

– Men det er ganske sprikende interesser i salen her?

– Ja, men det er det som er viktig for at vi skal få laget et godt beslutningsgrunnlag, at vi får frem alle disse ulike interessene og at vi får analysert og sammenstilt dem, avslutter Ask.

Flere nyheter fra NRK Buskerud