I hele fjor hadde kontoret 129 registrerte henvendelser, så langt i år er tallet 123.
Anne Lise Kristensen
Pasientombud Anne-Lise Kristensen håper økningen betyr at pasienter i Buskerud nå er mer klar over sine rettigheter i helsevesenet.
De fleste klagene pasientombudet får inn går på behandlingens kvalitet. Men mange klager også på mangelfull informasjon,mulighet for medvirkning, helsepersonellets oppførsel og infeksjoner de har fått på sykehuset.
Anne Lise Kristensen får også mange henvendelser fra folk som ønsker råd og veiledning i forbindelse med at de vil søke om erstatning.
Femten prosent av sakene pasientombudet så langt i år har motatt er fra psykiatrien, og i følge Anne Lise Kristensen er det fortsatt de psykisk syke som er taperne i helsevesenet.
Sykehusdirektør Erik Normann lover at Sykehuset Buskerud nå skal se på årsakene til den kraftige økningen i antall klager til pasientombudet.