Fakta
Jørg Westermann, daglig leder i det private togselskapet Norsk Bane A/S, mener at prosjektet burde halvere reisetiden. Han sier at det er tragisk at det brukes så mye penger på et jernbaneprosjekt som trolig ikke får særlig stor virkning.Sporet bygges med en toppfart på 200 km/t for øyet, til tross for at gjennomsnittsfarten på strekningen vil ligge på mellom 60 og 70 km/t. Åraken er at sporet legges innom stasjoner som Lysaker, Sandvika og Asker. Westerman sier dette vil sinke all togtrafikk mellom Drammen og Oslo, og sier løsningen er å bygge en helt ny høyhastighetsbane på strekningen med avkjørselsbaner til stasjonene.Informasjonskonsulent Harry Korslund i Jernbaneverket er ikke enig i at utbyggingen av sporet mellom Drammen og Oslo er bortkastet, selv om reisetiden ikke blir særlig kortere. - Det å bruke penger på jernbane kan knapt kalles bortkastet, sier Korslund. Prosjektet er basert på de prioriteringene Stortinget har lagt til grunn.
Nye spor, flere tog og kortere reisetid er målet med utbyggingen fra Skøyen til Asker. Jernbaneverket har startet anleggsarbeidene i Sandvika. (Ill: jernbaneverket.no)