Teksten er hentet fra Joh. 17, 20-26.
"Jeg ber ikke bare for dem, men også for dem som
ved deres ord kommer til tro på meg. Jeg ber at de
alle må være ett, likesom du, Far, er i meg og jeg i
deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal
tro at du har sendt meg.
Jeg har gitt dem den
herlighet du har gitt meg, for at de skal være ett,
likesom vi er ett: jeg i dem og du i meg, så de helt
og fullt kan være ett. Da vil verden skjønne at du har
sendt meg, og at du har elsket dem slik du har elsket
meg.
Far, jeg vil at der jeg er, skal de som du har
gitt meg, være hos meg, så de får se min herlighet,
som du har gitt meg fordi du elsket meg før verdens
grunnvoll ble lagt.
Rettferdige Far, verden har ikke
kjent deg, men jeg har kjent deg, og disse vet nå at du
har sendt meg. Jeg har kunngjort dem ditt navn og
skal gjøre det igjen, for at den kjærlighet du har hatt
til meg, kan være i dem, og jeg selv kan være i dem."
Merkevarebygging
De siste årene har dette ordet blitt et fast innslag i språket vårt. Merkevarebygging handler om å skape en tydelig og positiv identitet for et produkt.
Gjennom et stort spekter av strategier – plantes bevisstheten om produktet inn i oss. I neste omgang styrer det våre handlingsmønstre – bokstavelig talt.
Vi handler merkevarer vi kjenner. Det er trygt å kjøpe noe du kjenner.
Også i kirken har det i lang tid kommet og gått kreative teorier om merkevarebygging. Ikke minst fra hurtigvoksende menigheter andre steder i verden – har det kommet mange ulike oppskrifter for kirkevekst og fornyelse.
Det er ingen tvil om at det skjer utrolig mye flott i kirker verden rundt. Og det er heller ingen tvil om at vi har mye å lære av hverandre – på tvers av landegrenser og kulturer.
Men det er en ting det ikke går an å planlegge seg bort fra:
Det vil alltid være våre enkle, personlige erfaringer som styrer vår opplevelse av et fellesskap.
Der et menneske blir sett, akseptert og respektert – vil det alltid være rom for vekst. Ikke fordi vi er så dyktige på merkevareteorier om den kristne tro.
Men: Fordi fellesskapet er troverdig i de mest grunnleggende menneskelige behov. En troverdig kirke i vårt tid – det er en kirke som åpner seg for ethvert menneske, med kjærligheten fra den ene Gud.
Eller for å bruke det som er dagens ord, hentet fra Jesu avskjedsbønn for sine disipler – og hele den kristne kirke:
La den kjærlighet du har hatt til meg, være i dem.
Det er den kristne kirkes eneste holdbare strategi for merkevarebygging. Å være et fellesskap der kjærligheten til mennesker og Gud er det tydeligste kjennetegn.
Tenk om det var slik. Tenk om synet av et kirkespir eller et bedehus fikk enhver til å tenke: Går jeg inn dit – blir jeg tatt imot med respekt, kjærlighet og nåde…
Vil du skrive e-post til Dag Nordbø, kan du gjøre det her.