Lett synlig i matbutikken står et stort, rødt kjøleskap. I dag inneholder det juice, gjær, spekeskinke, tomater, salat, ost, pinnekjøtt, kake, grillet kylling, rosenkål og mye, mye mer. Nok til et variert kosthold denne dagen også.
– Det er litt tynt her i dag, sier likevel daglig leder ved Meny Jarlsberg, Per Einar Merkesvik.
Felles for alt som står i dette skapet er at det snart går ut på dato. Men kanskje ikke før i morgen og kanskje er det bare merket Best-før.
- Les også:
Gleder alle
Kiwi-kjeden har fått mye oppmerksomhet for å la kundene få gratis varer de finner med utgått dato i butikken. Mange har lett i hyllene.
Hos Meny på Jarlsberg utenfor Tønsberg har de gjort letejobben for kunden og setter varer som snart går ut på dato inn i det røde kjøleskapet. Her er det stort sett halv pris på maten.
– Vi sparer utgifter til henting av matavfall fra butikken, dessuten får vi litt betalt for varer som ellers ville vært tap, sier Merkesvik fornøyd.
Også kundene liker tiltaket.
- Les også:
Svinger bortom
Monica Ødegård forsyner seg med spekeskinke fra billig-skapet.
– Jeg er ofte bortom denne hylla. Jeg er ikke redd for mat som har Best-før-dato eller nærmer seg å ha siste forbruksdag.
– Jeg har aldri blitt dårlig, sier hun.
Hos Fremtiden i våre hender jubler Astrid Bjerke over slike tiltak og slike kunder.
– Det meste av mat som kastes, kastes av forbrukerne selv, forteller hun.
Prosjektlederen har jobbet mye med problemet matkasting og syns det er en strålende idé at varene blir løftet fram og solgt billig midt i butikkene.
Ikke vær en pyse
– Vi har alle et felles ansvar for at det ikke kastes mat, sier Bjerke. Det er i beste fall dårlig familieøkonomi. Norske forbrukere kaster 20 prosent av maten de kjøper. Handler du for 500 kroner, kaster du altså 100 kroner i mat. Og det er mat som kunne vært spist.
– Det er mye viktigere hvordan du behandler maten enn hva som står stemplet på den, sier Bjerke og tror folk kan for lite om datostempling.