Hopp til innhold

Germanwings trekker uheldig annonsekampanje

«Gjør deg klar for å bli overrasket» er slagordet på Germanwings' reklamekampanje på undergrunnen i London. Nå blir kampanjen stanset etter flystyrten i Alpene.

Germanwings reklame

Denne annonsen kunne skape negative assosiasjoner til flystyrten i Alpene og er nå fjernet.

Foto: Francis Pellier/@Alicechadfield (Montasje) / Afp/Twitter

Kampanjen hang på undergrunnsstasjonene i London i tiden før den fatale flystyrten tirsdag.

«Gjør deg klar for å bli overrasket. Besøk Tyskland», står det på reklamen som kan gi uheldige assosiasjoner etter at andrepiloten Andreas Lubitz bestemte seg for å bevisst styrte et Germanwingsfly og ta 149 mennesker med seg i døde.

Dekket til

Bare timer etter at nyheten var kjent, begynte prosessen med å fjerne plakatene som hang rundt om i byen.

– Det var flyselskapet som ba oss fjerne plakatene. Vi fjernet til sammen 65 digitale plakater i løpet av tirsdagen, sier en talsmann i Transport for London til BBC.

I tillegg har selskapet hatt 17 papirannonser flere steder. Fem er allerede dekket over og ytterligere 10 skulle dekkes opp i dag.

– Da gjenstår det to som vi nå jobber med å få dekket til så fort det lar seg gjøre, sier talsmannen.

Tre briter var blant de omkomne i flystyrten.

Var syk

Etterforskerne har etter styrten gjennomsøkt både huset hvor flygeren bodde sammen med foreldrene, og en leilighet han hadde i Düsseldorf. Dokumenter funnet i leiligheten tyder på at han skjulte en sykdom for arbeidsgiveren.

Etterforskerne fant verken avskjedsbrev eller noe som tydet på at piloten var knyttet til en religiøs eller politisk organisasjon. Men de fant istykkerrevne sykmeldinger, og den ene gjaldt fortsatt den dagen flyet styrtet.

Universitetssykehuset i Düsseldorf avkreftet fredag at Lubitz ble behandlet for depresjon, men bekreftet at han var innom sykehuset i februar i år for å få stilt en diagnose. Flygerens siste legebesøk var 10. mars.

SISTE NYTT

Siste nytt