I dag møttes eierne i Atb for å diskutere den alvorlige situasjonen i selskapet. Fylkesordfører Tore O. Sandvik og eierne ble orientert om budsjettunderskuddet på 125 millioner kroner.
– AtB vil redusere rutetilbudet i stor-Trondheim og i distriktene. Dette er klart etter eiermøte i AtB i dag hvor den vanskelig økonomiske situasjonen i selskapet ble diskutert. Hvilke konkrete ruter som fjernes er ennå ikke klart, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik og understreker at billettprisene ikke skal økes.
Bommet på 125 millioner
I går hadde Atb styremøte og i dag la de fram ei skisse på løsning for eierne.
– 125 millioner kroner er overskridelsen i forhold til leveranseavtaler og budsjett. I hovedsak skyldes det mer kjøring i både stor-Trondheim og i regionen, sier styreleder i Atb Johan Arnt Vantnan.
Med det reduserte rutetilbudet skal budsjettunderskuddet krympes, men selskapet vil ikke være i budsjettbalanse i 2014. Håpet er at de ved inngangen til 2015 skal være i økonomisk rute igjen, sier Vatnan.
Sterk vekst koster mye
– Vi hadde en ruteproduksjon som har vært for høy i forhold til det vi mente var riktig å budsjettere med, forteller styrelederen. Så har vi kommet med forslag til tiltak som skal redusere ruteproduksjon for å møte budsjett tallene, sier Vatnan.
Ved årets start lå Atb 50 millioner kroner over budsjett, men halvparten av dette skal i løpet av året taes inn og da er vi i rute pr. 1.1.2015.
– Det er flere årsaker enn bare personveksten som gjør at vi har bommet på budsjettet, sier Vatnan. I tillegg har de fått færre inntekter på blant annet miksen av mobilett, enkeltbillett og månedskort.
Færrest mulig skal rammes
Det vil bli de rutene som har færrest passasjerer som ligger nærmest kutt.
– Vi vil alltid være nøye med å ta ned de rutene som rammer minst hvis vi skal komme i den situasjonen, og det er ikke avgjort enda. Det vil bli både i distriktet og i stor-Trondheim. Husk at dette skal ramme minst mulig, sier direktør Janne Sollie hos Atb.
For hver ekstra buss som settes opp ekstra på grunn av mange passasjerer drar også med seg store utgifter.
Derfor vil rutene som er populære bestå, mens de som har lave passasjertall på kveldstid og i helger blir vurdert.
Men ingen ruter skal være fredet. Alt skal gjennomgåes sier ledelsen, men de vil forsøke å gjøre belastningen så liten som mulig for brukerne.
– Dess færre passasjerer dess mer fristende blir det å redusere tilbudet, sier Sollie.