Den 86 år gamle dampdrevne jernbaneferje DF «Ammonia» er en del av UNESCOs verdensarv.
Skipet var eid av Hydro og fraktet ammoniakk fra Rjukan og over Tinnsjøen i Telemark. Nå er skipet sandblåst og malt utvendig. I dag ble den vist fram på Tinnoset.
– Jeg ser veldig fram til å få ferja i drift igjen. Det er en ære å få være med på å berge en av verdens største jernbanedampferje, sier skipper Birger Nilsen.
Ti millioner
Det er til nå brukt ti millioner kroner på å restaurere «Ammonia», forteller direktør ved Industriarbeidermuseet på Vemork, Runar Lia.
Den siste jobben som blei gjort er å sandblåse og male skipet utvendig.
– Det er et stort og omfattende arbeid som har skjedd, og som vil skje i årene fremover. Målet er å få den i kjørbar stand, slik at begge dampmotorene kan gå på damp igjen. Det er en del arbeid som gjenstår, sier Lia.
Ambisjonen er at «Ammonia» skal være kjørbar i 2020.
Spesielt å jobbe her
Nede i maskinrommet finner vi leder for Rjukanbanen Einar Gabrielsen. Han jobba i fyrrommet den gangen Ammonia var i drift.
– Det er veldig spesielt å få lov til å jobbe med dampmaskiner. Jeg hadde mye nattevakter, og skulle ha alle maskiner i gang når mannskapene kom, slik at de bare kunne kjøre av gårde til Tinnoset.
«Ammonia» ble sjøsatt i 1929 og gikk i fast drift på Tinnsjøen fram til 1959. Det er Riksantikvaren som betaler for restaureringen av Ammonia.