Hopp til innhold

Verdens eldste viste seg fram for publikum

TINNOSET (NRK): Verdens eldste dampdrevne jernbaneferje, DF «Ammonia», er blitt pusset opp for ti millioner kroner. Snart er den i drift igjen.

Ammonia viser seg fram

RUSTET OPP: DF Ammonia er av det sjeldne slaget. I dag fikk publikum og presse se siste opprustning på den dampdrevne jernbaneferja fra 1929.

Den 86 år gamle dampdrevne jernbaneferje DF «Ammonia» er en del av UNESCOs verdensarv.

Skipet var eid av Hydro og fraktet ammoniakk fra Rjukan og over Tinnsjøen i Telemark. Nå er skipet sandblåst og malt utvendig. I dag ble den vist fram på Tinnoset.

– Jeg ser veldig fram til å få ferja i drift igjen. Det er en ære å få være med på å berge en av verdens største jernbanedampferje, sier skipper Birger Nilsen.

Ti millioner

Runar Lia

Direktør ved Industriarbeidermuseet Runar Lia sier det fortsatt gjenstår en del jobb.

Foto: Ragnar Lurås / NRK

Det er til nå brukt ti millioner kroner på å restaurere «Ammonia», forteller direktør ved Industriarbeidermuseet på Vemork, Runar Lia.

Den siste jobben som blei gjort er å sandblåse og male skipet utvendig.

– Det er et stort og omfattende arbeid som har skjedd, og som vil skje i årene fremover. Målet er å få den i kjørbar stand, slik at begge dampmotorene kan gå på damp igjen. Det er en del arbeid som gjenstår, sier Lia.

Ambisjonen er at «Ammonia» skal være kjørbar i 2020.

Ammonia

DF Ammonia ble bygget og sjøsatt i 1929.

Foto: Ragnar Lurås / NRK

Spesielt å jobbe her

Nede i maskinrommet finner vi leder for Rjukanbanen Einar Gabrielsen. Han jobba i fyrrommet den gangen Ammonia var i drift.

– Det er veldig spesielt å få lov til å jobbe med dampmaskiner. Jeg hadde mye nattevakter, og skulle ha alle maskiner i gang når mannskapene kom, slik at de bare kunne kjøre av gårde til Tinnoset.

«Ammonia» ble sjøsatt i 1929 og gikk i fast drift på Tinnsjøen fram til 1959. Det er Riksantikvaren som betaler for restaureringen av Ammonia.