– Jeg vil ikke gripe inn. Fremdriften her ville vært lik uavhengig av om Vegvesenet eller veiselskapet har ansvaret. Nye Veier AS har vist seg offensive og løsningsorienterte. Nå må selskapet få sjansen til å levere, skriver Solvik-Olsen til NRK.
Reaksjonene har vært store etter at det ble kjent at det ikke blir byggestart på den nye veien før tidligst våren 2017.
Leder for Aksjonsgruppa for en sikrere E18, Vidar Tellefsen gikk tidligere i dag ut og fryktet forsinkelsen ville føre til at flere liv gikk tapt.
Ingen forsinkelse grunnet nytt selskap
Solvik-Olsen mener det heller ikke er snakk om noen forsinkelse av byggeprosessen, som følge av at selskapet Nye Veier har tatt over prosjektet.
– Siste reguleringsplan lokalt ble vedtatt i desember 2015. Dernest skal prosjektet gjennom en kvalitetssikring, noe som tar tid. Med god behandling i Stortinget kan vi snakke om anleggsstart sent i 2016 eller i 2017, det er uansett tidspunkt for ferdigstilling av utbyggingen som er mest interessant, skriver Solvik-Olsen.
Han legger til at samarbeidet mellom Statens vegvesen og det nye selskapet Nye veier AS har vært godt.
– Det nye selskapet har overtatt alle planer fra Statens vegvesen, og begge parter mener de har samarbeidet på en god måte, skriver Solvik-Olsen.
– Det haster med ny vei
Vidar Tellefsen sier det haster med å få den nye veien på plass.
– Det er tragisk om vi må vente enda flere år på å få den nye veien ferdig, sier han.
Og han får støtte av Samferdselsministeren.
– Jeg er enig i at det haster, den nye veien skulle vært bygget for lenge siden, og jeg er glad for at vi nå skal gjøre det, avslutter Ketil Solvik-Olsen.