Flere forlystelsesparker sender de ansatte hjem på regnværsdager. Ved Bø Sommarland får de betalt for en times arbeid dersom de må snu i døra.
Store variasjoner
I fjor var det en flott sommer med rekordbesøk ved Bø Sommarland. Likevel ble ansatte sendt hjem på de roligste dagene. Blant dem Sindre Bakkåker, som har jobbet på anlegget i fire år.
– Jeg står i spillbodene, deler ut premier og skaper god stemning. I fjor ble jeg sendt hjem noen ganger, men har forståelse for at det skjer. Det er for dyrt å ha alle på jobb når det er lite folk, sier han.
Daglig leder Mattis Willms sier at antall besøkende kan variere fra rundt hundre til 6000.
– I dag har vi 109 betalende gjester. Vi prøver å unngå hjemsending, men av og til er det nødvendig. De siste årene har vi endret praksis noe, slik at vi heller kaller inn flere på soldagene.
På de beste dagene jobber rundt 150 personer ved Bø Sommarland. I fjor var et rekordår, mens 2012 var et år med mange regnværsdager.
– Slike år må vi alltid justere bemanningen noe, sier Willms.
Finner andre arbeidsoppgaver
LOs sommerpatrulje har vært på besøk ved Bø Sommarland flere ganger tidligere. Ungdomsrådgiver Kent Rune Pedersen mener at ordningen med hjemsending er uheldig for de ansatte.
– Vi mener at de ansatte bør tilbys andre arbeidsoppgaver i stille perioder. Dette er en uheldig ordning vi ser på flere forlystelsesparker, men også i deler av restaurantbransjen, sier han.
Likevel mener han at de har et godt samarbeid med Bø Sommarland.
– Vi ser at de har redusert hjemsendingen, men er ikke helt fornøyd før ordningen blir borte, sier Pedersen.
Ved Kongeparken i Rogaland har de en annen ordning på regnværsdager.
– Vi har som regel behov for å ha alle på jobb, men i stille perioder gir vi noen av de ansatte et valg, sier daglig leder ved Kongeparken, Håkon Lund.
– De kan enten bli satt til andre arbeidsoppgaver, eller velge å ta fri uten lønn, sier han.