– Dette er eit kjempeproblem, særleg for samtidskunsten.
Det seier forfattar og kunsthistorikar Tommy Sørbø, som fortel at moderne, installasjonsprega skulpturar med lyd og ljos krev mykje meir vedlikehald enn vanlege skulpturar i bronse og stein.
Sørbø trekkjer fram Barclay-dammen i Porsgrunn som eksempel på eit kunstverk som ikkje fungerer praktisk i eit offentleg rom.
– Slik som det står nå så er det jo ein ruin, hadde eg vore kunstnar så hadde eg vore veldig provosert.
Skulpturen består av tre veggar med kvite porselensfliser, der det samlar seg rusk og rask som må fjernast ofte. I tillegg høyrer det til ei fontene som er stengt for vinteren.
- Les også: Da er kunsten fjernet
Kommunar manglar kunstpolitikk
Kommunal Rapport gjennomførte i fjor ei undersøking der dei spurte alle kommunane i Noreg om kunsten deira.
– Av dei 215 kommunane som svara, så mangla tre av fire ein politikk for innkjøp eller vedlikehald av kunst, seier ansvarleg redaktør i Kommunal Rapport, Britt Sofie Hestvik.
Rundt 70 prosent av dei som svara meinte likevel at dei tok godt vare på kunsten sin, medan 13 prosent meinte at vedlikehaldet var dårleg.
– Det med pengar er jo ein prioriteringssak. Men det er oppsiktsvekkande i denne undersøkinga kor lite det offentlege ser ut til å bry seg om kunsten sin, seier Hestvik.
Bør bestille vedlikehaldsfri kunst
Kulturkonsulent i Porsgrunn kommune, Mette Sophie Weitemeyer, vedgår at det kan vera vanskeleg å finne pengar til drift og vedlikehald til kunst i eit trongt kommunebudsjett.
– Vi har eksempel på kunst som står i offentlege uterom, der det kan vera litt krevjande med vedlikehaldet, for dei står utsette til i vêr og vind.
Kommunalsjef i Porsgrunn, Øistein Brinck, stadfestar at det er lite pengar i kommunebudsjettet til drift av kunst.
– Ved skadar ser vi at det er høge kostnadar på reparasjonar, og det har vi ikkje budsjett til. Vi må setja det opp mot alle andre formål i kommunen, og eventuelt fremja enkeltsaker politisk, seier Brinck.
Weitemeyer trur kommunane må tenkje meir over vedlikehald når dei bestiller kunsten.
– Eit kunstutval som skal jobbe fram eit oppdrag, og ser at det er lite pengar øyremerkt vedlikehald, bør vurdere verk også ut frå framtidige krav til vedlikehald.
Tommy Sørbø trur det er ei bra utfordring for kunstnarane.
– Om eg var kunstnar, ville det å få litt motstand og å ha grenser vera ei spennande oppgåve.