Hopp til innhold

Forsøkt svindlet: – Jeg blir forbanna

KRAGERØ (NRK): Per Ole Halvorsen advarer mot det han mener er et forsøk på svindel. Både han og kona har mottatt det de opplever som en faktura på 4 990 kroner fra firmaet Onlineopplysningen AS.

Per Ole med faktura

Per Ole Halvorsen mener han er forsøkt lurt av OnlineOpplysningen.

Foto: Ragnhild Brekke

– Det ser ut som en helt vanlig faktura, men det er det ikke. Vi har aldri hatt noe med dette firmaet å gjøre, jeg har aldri hørt om dem før, sier Halvorsen.

Ved å søke på Onlineopplysningen på nett kommer det opp flere artikler der folk advarer mot fakturaene. Trygg Handel som er et firma som jobber mot svindel på nett har også skrevet flere advarsler mot Onlineopplysningen.

– Jeg blir forbanna over at folk kan være så frekke, sier Halvorsen.

Les også:

– Klart forsøk på svindel

Forbrukerrådet har også fått flere slike henvendelser, også på Onlineopplysningen. Ofte blir slike fakturaer sendt ut like før ferier.

Jo Inge Bjørntvedt

Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet mener dette er et klart forsøk på svindel.

Foto: cf@kolonihaven.no

– Folk betaler, og ser i ettertid hva de er med på. Ofte er det også vanskelig å komme seg bort fra avtalen. Nå i ferietiden er bedrifter spesielt utsatt, fordi nå er det mange ferievikarer inne, og da kan ting som ikke burde vært betalt, bli betalt, sier Jo Inge Bjørntvedt.

– Slik jeg ser det er så er ikke dette ulovlig. Men etter min mening så er det et klart forsøk på svindel, sier Bjørntvedt i Forbrukerrådet.

– Likner vanlig faktura

På fakturaen som Halvorsen har fått i posten står det reg. frist, rett over ruta der det står innbetalingsfrist. Og det finnes heller ikke noe kidnummer.

faktura

Den røde ringen viser hvordan denne 'fakturaen' skiller seg fra en vanlig faktura.

Foto: Per Ole Halvorsen

– Det går ikke en dag uten at vi får en henvendelse om nettopp dette firmaet. Folk lurer på hva de har fått fra Onlineopplysningen. De fleste tror de har fått en faktura, selv om det ikke egentlig er det, sier Øyvind Waardal i Trygg Handel.

Øyvind Waardal

Øyvind Waardal i Trygg Handel sier de får mange henvendelser angående Onlineopplysningen.

Foto: Trygg Handel AS

Han skjønner at folk lar seg forvirre.

– Onlineopplysningen har en "Reg. frist" skrevet i feltet der det normalt står forfallsdato. Samtidig og står det "Kampanjetilbud" i stedet for "Faktura". Foruten disse to små forandringene så er utsendelsene tilnærmet identisk med en vanlig faktura, sier Waardal.

I en e-post til NRK svarer Christer Fossum i Onlineopplysningen at de sender ut et tilbud i stede for å ringe til folk. Dette fordi mange har dårlig tid, og dermed sjelden har tid til å ta slike henvendelser på telefon.

– Det er tydelig opplyst på kampanjetilbudet at det dreier seg om et tilbud og ikke et krav. Tilbudet har en registreringsfrist som bedrifter kan benytte seg av om de ønsker det, skriver Fossum.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark