– Jeg trykte på en annonse på Facebook. Det burde jeg ikke gjort. Jeg oppdaget ikke at noe var galt før det hadde gått flere måneder, sier Astrid Ramstad.
Hun oppdaget ved en tilfeldighet at det var blitt borte penger fra kontoen hennes. Flere ganger over flere måneder var det trukket penger.
– Totalt var det blitt borte i overkant av 1000 kroner. Jeg har aldri inngått noen avtale med dette selskapet.
Les også:
– Svindlet for 5000 kroner
Selskapet som skal ha svindlet Astrid Ramstad er Backupbox. Dette firmaet satser på digital lagring, og bruker blant annet Facebook til å annonsere. Flere lar seg friste av ulike tilbud, men ender i stedet opp med følelsen av å bli svindlet.
– Jeg har blitt svindlet, det er det ikke tvil om. Backupbox har trukket 44 euro i måneden fra min konto i lang tid. Totalt er det tatt 5000 kroner. Jeg har aldri inngått noen avtale med dem, sier Åse Normann.
Åse Normann skulle betale seks kroner for frimerke, og så skulle hun få tilsendt gratis parfyme. Slike lokketilbud er felles for flere av dem som har blitt trukket månedlige beløp fra Backupbox. NRK har vært i kontakt med flere som mener de er blitt lurt av dette firmaet.
– Jeg skulle aldri lagt igjen kontonummeret mitt på den siden. Det angrer jeg på, men jeg har aldri inngått noen avtale med dem. Jeg har vært i kontakt med flere andre som opplever Backupbox på samme måten, sier Normann.
– Fremtidens ranere
– I teorien er det mulig å tappe kontoer på denne måten. Jo mindre beløpet er jo vanskeligere er det å oppdage. Vi får noen henvendelser fra folk som har blitt lurt på nett. Vi og de fleste andre banker har gode sikkerhetsapparat som fanger opp slikt, sier banksjef i Sparebank 1 Telemark Per Halvorsen.
Han ber folk være forsiktige når de kjøper ting på nett.
– Det er viktig å vise varsomhet. Men i mange saker betaler bankene tilbake penger til folk som har blitt lurt. Vi ser at det er færre bankran nå, fremtidens ranere lurer folk på nettet, sier Halvorsen.
Politiet i Telemark har loggført en henvendelse knyttet til Backupbox, men ikke tatt imot noen anmeldelser.
Pernille Christensen i Backupbox skriver i en e-post til NRK at de er lei seg for at enkelte ikke er fornøyd med deres tjenester. Hun skriver videre at hun anbefaler misfornøyde kunder til å ta kontakt med deres kundeservice.