Hopp til innhold

Svein ble svindlet for 33.000 kroner

Trygt hjemme i stua tror Svein Hansen at han får hjelp av Microsoft til å fikse dataen sin. Samtidig stjeler svindlerne 33.000 kroner fra kontoen hans.

Svein Hansen

Trygt hjemme i sin egen stue trodde Svein Hansen at han fikk hjelp av ansatte i Microsoft. Svindlerne tok med seg 33.000 kroner fra kontoen hans.

Foto: Odd Skjerdal/NRK

– Jeg hadde kjøpt et program for 34 euro for å rette opp noen filer på datamaskinen. Men det fungerte ikke. Så ringte noen som utga seg for å være fra Microsoft som kunne hjelpe meg, forteller han.

Svein Hansen trodde først ikke på personen i den andre enden, men ble til slutt overbevist om å si ja til fjernstyrt supporthjelp.

– De holdt på i flere timer, men ble ikke ferdig, og fortalte at de skulle ringe tilbake dagen etter.

Godt organisert

Dagen etter ble han oppringt, og svindleren holdt nok en gang på i timevis, før han tok seg en pause.

– Så ble jeg oppringt av DNB, som lurte på om jeg tok ut penger av kontoen min. Jeg fortalte at jeg hadde tatt ut fem euro, for det var det disse skulle ha betalt for å hjelpe meg.

– Det er merkelig, for her går det ut mange tusen kroner, svarte den bankansatte.

Totalt forsvant 33.000 kroner ut av kontoen før banken gjorde Svein oppmerksom på svindelen.

– De er godt organisert, for de snakket med mange andre samtidig. De er proffe, sier Hansen.

Gjenganger

Ingvar Høstbjør

Banksjef Ingvar Høstbjør i DNB Fredrikstad har hørt om lignende svindler flere ganger.

Foto: Odd Skjerdal/NRK

Det er ikke første gang banksjef Ingvar Høstbjør i DNB Fredrikstad hører om slik svindel.

– De utvikler seg og prøver gang på gang. Vi jobber stadig med å utvikle våre tjenester, forteller han.

Høstbjør sier bankene har systemer som overvåker trafikken inn og ut av kundenes kontoer.

– Oppdager vi noe mistenkelig, så prøver vi å få kontakt med kunden, slik at vi kan bekrefte eller avkrefte om dette er riktig. Dersom det er noe kunden ikke kjenner til, så sperrer vi kortet.

Les også:

Advarer

Ragnar Foss

Ragnar Foss ved Østfold politidistrikt ber folk si nei til å gi fra seg personlig informasjon til andre personer.

Foto: NRK

Politiet forteller at svindelmetoden er en gjenganger. Nå advarer de nok en gang mot å gi fra seg personlig informasjon.

– Blir man bedt opp å oppgi personlig informasjon, så si nei, nei og nei. Uansett om de utgir seg for å representere en bank eller politiet, sier Ragnar Foss ved Østfold politidistrikt.

– Man må passe på selv om man sitter trygt hjemme i egen stue. Disse advarslene må bare gjentas og gjentas, legger han til.