– Det er en "happening" som har etablert seg. Det bygger på tradisjon, og det er en tradisjon vi har klart å holde på, sier Arne Eklöv i det svenske bandyforbundet.
Han håper på minst 20.000 tilskuere totalt på de sju kampene som skal gå på "annandagen"–opp mot 3000 i snitt.
I fjor møtte hele 28.744 tilskuere opp på de sju kampene–det gir mer enn 4.000 i snitt. Året før besøkte 12.473 kampene andre juledag, men da var det bare fem av dem. Det gir nesten 2500 i snitt.
Først kirken, så bandy
Eklöv, som har jobbet med svensk bandy i flere tiår og har en fortid som aktiv spiller, ser fram til "annandagsbandyen" i neste uke.
Tradisjonen bygger på det samme både i Sverige og Norge: For mange år siden, før det ble vanlig å spille på kunstfrosne isflater, markerte kampene 2. juledag starten på sesongen.
– Da var fast tidspunkt kl. 13.15. Årsaken var at høymessen i kirkene begynte klokka 11. Når de var ferdige, gikk folket hjem for å spise, og så gikk de på bandykamp. På den måten trakk de også med seg mange som ellers ikke gikk på bandykamp, men som likte stemningen og atmosfæren på akkurat denne dagen, forteller Eklöv.
Dobler tallene også i Norge
Mens bandy er en stor idrett i Sverige, der til og med TV direkteoverfører noen av kampene, er det fortsatt en liten idrett i Norge.
– Ja, vi er ikke så store. Men andre juledag er likevel den store dagen i seriekalenderen vår, den vi bygger terminlista rundt og den vi ser litt ekstra fram til, sier seriekonsulent Bjørn-Erik Thorp i Norges Bandyforbund til NRK.
Han ser likevel like mye fram til 2. juledag – onsdag 26. desember – som noen annen i bandyfamilien. For da regner han med at publikumstallene på kampene dobles.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Får vi 500 tilskuere på en kamp, gjør vi det svært godt. 250 er også godkjent. Men mye av dette har selvfølgelig med vær og vind å gjøre, sier Thorp.
Tradisjonelt er det lokaloppgjørene mellom Solberg og Mjøndalen som har trukket flest - 800 til 1200 tilskuere. Kampene mellom Stabæk og Høvik har ligget på 600-800 og Ullevål - Ready 300-400 tilskuere de siste sesongene.
Markedsføres som familieunderholdning
Medieinteressen spiller også inn, og den er ikke plagsomt stor. Det er lenge siden Aftenposten brukte en helside med rapporter fra alle eliteseriekampene. Nå blir det sjelden mer enn resultater og tabell i de store avisene og mediehusenes nettsider.
– Hvordan jobber dere for å øke publikumstallet enda mer?
– Vi prøver å markedsføre oss så godt som mulig, ikke minst overfor familiene. Vi ønsker at dette skal bli underholdning og moro for hele familien, og en mulighet til å komme seg ut når selve julaften og juledagen er over, sier Thorp.
Da kan markedsføringen se slik ut:
Mange lokaloppgjør
Kampprogrammet denne dagen er alt annet enn tilfeldig. Det er nøye planlagt, enda mer enn 16. mai-programmet i fotball. Her er det så mange lokaloppgjør som mulig. I år står derbyene Solberg–Mjøndalen, Stabæk–Høvik og Ullevål–Ready på spilleplanen. Alle disse derbyene begynner på det tradisjonelle tidspunktet klokka 13.00.
Seinere på ettermiddagen møter Sarpsborg Drammen. Det lar seg aldri gjøre å lage lokaloppgjør av alle kampene.
– Programmet 2. juledag er det sentrale i terminlista. Alt annet tar utgangspunkt i det. Vi passer også på å veksle mellom å gi lagene hjemme- og bortekamper på denne dagen, forteller Thorp.
Kampene blir som regel spilt, selv om det kan være under ufyselige forhold. Da kan publikum utebli, til tross for attraktive kamper. Men en sjelden gang må man avlyse likevel. Som på Berg-banen i 2009.
Kampen snødde bort
– Vi hadde et tilfelle der Ullevål skulle møte Stabæk. Natt til 2. juledag kom det et kolossalt snøfall. Og selv om arrangøren klarte å mobilisere mange til ryddejobben, var de sjanseløse. Det måtte kjøres 60 hjullasterlass med snø for å gjøre banen klar, og det hadde de ingen sjanse til fram til kampstart klokka 13, sier Thorp.
– Hvorfor er bandy så mye større i Sverige enn i Norge?
– De har sterkere tradisjoner på alt som har med ball og en form for kølle å gjøre. Du ser det på ishockey, tennis, golf–og altså bandy, forklarer Thorp.–Dessuten står bandyen sterkt ute på den svenske landsbygda og i småbyene, den er ikke en så stor idrett i de store svenske byene, legger han til.
– 2. juledag var det sikker is
Utviklingssjef Tor Audun Sørensen supplerer:
– Tradisjonen med bandystart 2. juledag stammer nok fra at det først da var sikker is.
– Idretten på 2. juledag har vært bandy i Skandinavia og fotball i England. Den øvrige idretten har – iallfall tradisjonelt sett – tatt fri til det nærmet seg hoppuka, forteller Sørensen.
Over 9000 på en bandykamp
Publikumssnittet for den svenske eliteserien i bandy hittil denne sesongen ligger på 1382 tilskuere. Villa Lidköping og Hammarby er de store publikumslagene med henholdsvis 3051 og 2870 tilskuere i snitt.
Dette er tallene annandagskampene skal trekke opp. I 2001 trakk lokaloppgjøret mellom Bollnäs og Edsbyn hele 8800 tilskuere. Men rekorden skriver seg fra helt tilbake til 1966 da kampen mellom Nässjö og Tranås trakk 9051 tilskuere.
Kampen mellom Sirius og Hammarby skal sendes direkte på TV–kampstart klokka 13.15, selvfølgelig. Det er Uppsala mot Stockholm, nedre tabellhalvdel mot serielederne.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Holder fast på kamptidspunktet
De møttes også i tilsvarende runde i fjor, med Hammarby som hjemmelag. Den kampen endte 5–5 foran 6237 tilskuere.
– Vi prøver så godt vi kan å holde fast på dette kamptidspunktet. Vi forlanger det ikke, men vi anbefaler klubbene å spille på dette tidspunktet på 2. juledag, sier Eklöv.
Som gleder seg stort til å gå på kamp onsdag klokka 13.15.