– Som en litt enkel konklusjon, så tror vi sørlendingene er veldig glade i kjøttboller, mener varehussjef Solrun Hitland.
– Glade i kjøttboller
– Utrolig mange besøker restauranten vår. Andelen kunder på varehuset som også spiser mat er faktisk 85 prosent, sier Hitland.
Det er kun ved to kinesiske IKEA-varehus at flere av de handlende går til restauranten og spiser, enn ved IKEA på Sørlandet.
IKEA Sørlandet er dermed det 3. mest populære IKEA-spisestedet blant de 330 IKEA-varehusene i verden.
Ellers i Norge besøker rundt 70 prosent av betalende IKEA-kunder den tilhørende butikk-restauranten.
Holder kunde-målsetningen
Ifølge Hitland, er det ikke bare restauranten som går bra for IKEA-butikken på Sørlandet, som har vært i drift i 7 og en halv måned.
– Vi er veldig fornøyd. Vi er i rute i forhold til det vi antok ville være antall besøkende, faktisk akkurat på målet, sier Hitland.
Da IKEA åpnet på Sørlandet 21. oktober i fjor hadde ledelsen en målsetning om 100 000 besøkende hver måned, tilsvarende 1.2 millioner i løpet av det første året.
Etter 7.5 måneders åpningstid er det 770 000 mennesker som har besøkt varehuset på grensen mellom Lillesand og Kristiansand.
– Med tanke på at vi har bygd det største IKEA-varehuset i Norge i det minste markedet, hvor det bor 280 000 mennesker (i Agder-fylkene, red. anm.), så kan vi ikke si annet enn at vi er veldig fornøyd, sier Hitland.
– Trekker flere kunder
Også Erik Rostoft i Sørlandsparken næringsforening er fornøyd. Han forteller at etter 7.5 måned er det mange av næringene i parken som har merket oppgang på sin omsetning.
Næringsforeningen kan foreløpig ikke kan vise til konkrete tall, men mener det er god grunn til å tro at en stor prosentandel av de som har besøkt IKEA siden oktober også har besøkt andre deler av Sørlandsparken.
– De (nabobedrifter, red. anm) melder tilbake til oss at de har en økende kurve når det gjelde antall handlende. Spesielt gjelder det produkter innenfor det IKEA også selger. Så vi går ut fra at det er en trend som delvis skyldes IKEA, sier Rostoft.
– Vi som representerer hele Sørlandsparken regner med at mellom en tredjedel og halvdelen av de som besøker IKEA også legger turen innom andre virksomheter i Sørlandsparken, sier Rostoft.
Også fra øst strømmer kundene til.
– Vi merker også at kundemassen i parken i større grad er representert fra Aust-Agder enn det det var tidligere, sier Rostoft.