Redningsskøyta Kaptein Egil J. Nygård i Kristiansand skal byttes ut og en splitter ny redningsskøyte står nå klar til å ta over i Kristiansand.
Også den nåværende redningsskøyta i Mandal skal byttes ut med en ny topp moderne redningsskøyte til høsten.
Den nye redningsskøyta i Kristiansand har ennå ikke fått noe navn, og heter foreløpig bare RS155.
Båten er den fjerde båten i Bergesen-klassen. Den er drøyt 14 meter lang og veier cirka 12 tonn.
RS155 har to motorer på til sammen 1000 hestekrefter. Motorene driver et vannjet-aggregat som gir båten en maksimal fart på i underkant av 40 knop.
Båtene i Bergesen-klassen er hurtiggående båter optimalisert for bemanning av en frivillig besetning.
Økt beredskap
President i Redningsselskapet, Nicolai Jarlsby, fra Kristiansand, er meget glad for at hans hjemby får en ny redningsskøyte og at det totalt kommer to nye redningsskøyter til landsdelen på kort tid.
– Vi har fire redningsskøyter på Agder, og bytter nå ut to av de gamle med to nye. Dette er bare fantastisk gøy, sier Jarlsby.
De to "gamle" redningsskøytene i Mandal og Kristiansand vil flyttes til andre deler av landet.
– De nye skøytene som nå kommer vil øke beredskapen betraktelig. De har større fart, større slepekraft og høyere brannslukkingskapasitet. Så dette blir en helt nye verden i forhold til beredskapen, sier Jarlsby.
Båten i Kristiansand skal døpes i høst og har kostet totalt 10,5 millioner kroner.
– Båtene finansieres gjennom donasjoner, gaver og innsamlede midler. Mellom 60 og 100 prosent av båtenes kostnader betales gjennom slike donasjoner og gaver, sier Jarlsby.
Han ønsker ikke å utdype hvem som har bidratt til å finansiere den nye båten i Kristiansand.
Vellykkede tester
Den nye redningsskøyta RS155 er ferdigbygd og har nettopp vært gjennom testkjøring i Sverige for å kvalitetssikre bruken av båten og testing av navigasjonsutstyr og manøvreringssystem.
Nybyggsjef i Redningsselskapet Kjell Reino Christiansen har deltatt på testene sammen med representanter fra verftet Swede Ship Marine som har bygget båten.
Båten er testet i meget trange farvann og på åpent hav, og testene er gjennomført i hastigheter fra 2 knop til 37 knop.
Båten er også testet om natten.
Det opplyser teknisk sjef ved Swede Ship Marine, Bjørn Henriksson, til NRK.