I en avisannonse ble det gitt seks gode grunner til å drikke øl i Aalborg og utforske det beste ølet i Danmark.
En privatperson tipset helsemyndighetene, og Color Line er bedt om en forklaring.
Er forbudt
Reklamene gjaldt fergeturer til Danmark både fra Kristiansand og Larvik. Color Line har beklaget, men saken vil uansett ende med et formelt vedtak.
Fylkeslege Kristian Hagestad hos Fylkesmannen i Vest-Agder håndterer saken for begge fylker.
– Loven er veldig konsekvent på at all reklame for alkohol er forbudt, og forskriften omfatter reklame i en vid forstand, sier Hagestad.
Annonsen lå på nett som bilag til Fædrelandsvennen 8. oktober 2013. Ifølge teksten kan reisende til Aalborg utforske det beste ølet Danmark kan by på.
– Alkoholreklame blir jo brukt for å øke forbruket av alkohol. Ut ifra et folkehelseperspektiv, så er det best med et lavt inntak av alkohol enten det gjelder nordmenn her hjemme eller på besøk i Aalborg, sier Hagestad.
Selskapet beklager
Color Line beklager ølreklamen, og skriver at dette ikke skal skje igjen. Det går fram av et brev fra fergeselskapets advokat.
Det står at det er gjort en feil, der Color Line har fått oversendt markedsføringsmateriale fra Visit Aalborg og at det har havnet utenfor Color Lines rutinemessige kontroll mot alkohollovgivningen.
Selskapet lover å gjennomgå sine rutiner.
Unge mest sårbare
Forsker Ingeborg Rossow i Statens institutt for rusmiddelforskning SIRUS, mener reklameforbudet er spesielt viktig i forhold til unge.
– Ungdom som utsettes for alkoholreklame begynner å drikke tidligere enn ungdom som ikke utsettes for det. De som allerede har begynt å drikke, drikker mer, sier Rossow og understreker:
– Vi antar at det å ha et forbud mot alkoholreklame, vil redusere ungdoms alkoholforbruk.
Hun viser til forskning rundt dette gjort de siste 15 til 20 årene.