Flertallet av det norske folk synes promillegrensen til sjøs burde vært lavere, skal vi tro en ny undersøkelse.
Tre av fem spurte mener at promillegrensen på 0,8 burde vært lavere, men flertallet godtar likevel at promillegrensen bør være høyere til sjøs enn i veitrafikken.
De som bor i kystfylkene Agder, Østfold, Vestfold og Telemark har en mer liberal holdning til promillegrensen og alkoholbruk i båt enn folk i resten av landet.
Menn er mer liberale enn kvinner når det gjelder spørsmålet om hvor mye en kan drikke før en er uskikket til å føre båt.
Undersøkelsen, som er utført på Internett av byrået Yougov for forsikringsselskapet If, viser at 60 prosent mener grensen på 0,8 er for høy mens 27 prosent sier den er passe.
Et flertall av de spurte mener det er i orden å drikke litt før en kjører båt. 51 prosent synes det er greit å drikke minst en halvliter øl eller tilsvarende med vin uten at en dermed blir uskikket til å føre båt.
Større, fortere, tøffere
Informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring sier at mange som ferdes på sjøen opplever at båtmiljøet de siste årene er blitt langt tøffere med større trafikk, større båter og høyere fart.
– Trafikkbildet er sterkt endret, og alvorlige skadehendelser øker ofte i en kombinasjonmed alkohol, høy fart og mørkekjøring. Mange blir skremt over forholdene på fjorden og dette er nok noe av bakgrunnen for ønsket om lavere promillegrense enn dagens 0,8, sier Frostad.
Han sier at forsikringsbransjen er bekymret for økningen i antallet båtulykker og mener det er naturlig at politikerne vurderer promillegrensen på nytt i lys av utviklingen.
– Kan leve med 0,8
– Spørsmålet om promillegrensen til sjøs dukker opp hver sommer. Jeg mener at vi fortsatt kan leve godt med en grense på 0,8, sier generalsekretær Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund.
Det var Båtforbundet som i sin tid foreslo en grense på 0,8, og det sluttet Stortinget seg til.
– Grunnen til at vi mente en grense på 0,8 var riktig, var at en ikke kan sammenligne veitrafikk og trafikk på sjøen. På sjøen har vi normalt god plass og god tid, og ulykkesrisikoen er vesentlig mindre, sier Syvertsen.
Nulltoleranse
– Vår holdning til båtkjøring og alkohol er klar. Der er det nulltoleranse, sier kommunikasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet.
Johnsen peker på at en promille på 0,8 vil nedsette dømmekraft og reaksjonsevne hos båtføreren. Dette blir farligere desto høyere farten er.
– Skal du føre båt, må du holde deg edru. Men vi blander oss ikke inn i promillediskusjonen, sier Johnsen.