Om lag 870.000 mennesker besøkte Dyreparken i året som gikk. I rekordåret 2012 hadde parken hele 975.000 besøkende. Da hadde Dyreparken var svært eksponert i media gjennom TV-serier i NRK og TV2. Slik drahjelp hadde ikke parken i året som gikk.
Sommerværet
– Det fantastiske sommerværet slo også negativt ut for oss, sier Aamot.
– Vi merker at andre- og tredjedagsbesøket i parken blir dårligere når været er veldig bra. Fint vær betyr at folk bruker færre dager i parken til fordel for strandlivet.
Aamot understreker også at Dyreparken var veldig tungt eksponert i media i 2012 – både med en serie i NRK og med 26 episoder av Dyrepasserne i TV2. Dessuten var Abra Havn en nyhet i 2012. I fjor kunne ikke parken skilte med spesielle nyheter.
- Les også: Færre besøkande i Dyreparken
Tror på økning i 2014
I år blir gepardene en stor nyhet som trolig vil trekke mange folk til parken. Og 16 nye episoder av Dyrepasserne skal sendes etter OL. Per Arnstein Aamot tror på en ny oppgang.
Se video:Verdens raskeste pattedyr til Dyreparken
– Været kommer til å bli som det blir, men geparder og ny TV-profilering vil dra besøkstallet oppover. Dessuten sendes fem lørdagsshow, "Sommer i Dyreparken" i TV2 i juni.
Rekordsalg av årskort
Salget av årskort tyder også på at 2014 kan bli et godt år for Dyrparken.
– Ved årsskiftet har vi solgt 15.000 årskort for 2014. Tallet har aldri tidligere vært så høyt, så forventningene våre fremover er store, sier direktør Per Arnstein Aamot.
Plass for både Badeland og Aquarama
Badeland i Dyreparken hadde en liten nedgang i besøkstall i forhold til året før. Også her får været skylden.
– Vi er allikevel fornøyd med tallene. 162.000 besøkte Badeland i fjor. Vi var spent på hvordan åpningen av Aquarama ville slå ut, men det ser ut som det er plass til begge anleggene, sier Per Arnstein Aamot.